Inwestycje

Metro w Warszawie coraz bliżej linii M3. Rusza nowy etap inwestycji

2024-02-26 14:28

Metro w Warszawie, zgodnie z planami ratusza, w najbliższych latach znacznie się rozwinie. Jak przekazali urzędnicy, zatwierdzono już wykonawcę projektu pierwszego odcinka linii M3, który pobiegnie od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Teraz ruszy więc nowy etap prac, który ma doprowadzić do rozpoczęcia budowy w 2028 r.

Jak przekazali urzędnicy z miejskiego ratusza, 23 lutego komisja przetargowa potwierdziła wybór oferty w postępowaniu na "Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie - Etap I - Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową". Projektowaniem zajmie się konsorcjum w składzie: ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o. oraz METROPROJEKT Sp. z o.o. za kwotę 78.181.260,00 zł brutto.

Metro w Warszawie coraz bliżej linii M3

Zwycięskie konsorcjum zajmie się projektowaniem ponad 8-kilometrowego odcinka linii M3. Pasażerowie skorzystają na nim z siedmiu stacji, z czego jedna już istnieje - to Stadion Narodowy, który będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego. Nowymi stacjami będą: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Poza tym w planach jest odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

- Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów, m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei, w tym stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni - podkreślili przedstawiciele warszawskiego ratusza.

Według bieżących ustaleń wykonawca będzie miał na przeprowadzenie opisanych prac 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. W 2027 r. możliwe będzie natomiast otwarcie przetargu na budowę. Urząd Miasta chce, aby prace budowlane ruszyły już rok później, w 2028 r.

Ostatecznie linia M3 ma zostać wydłużona i biec przez Wisłę i Mokotów aż na Ochotę, do stacji Żwirki i Wigury. - Nowa linia zbliży Pragę do centrum - w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą. [...] Zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym dla Warszawy w przyszłości linia M3 będzie wydłużona na lewy brzeg Wisły - pojedzie na Mokotów - i będzie częścią spójnego systemu pięciu linii metra w Warszawie - przekazał prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

plan metra

i

Autor: UM Warszawa
Prezydent Trzaskowski wmurował kamień węgielny na budowie stacji metra na Karolinie