Jak przekazali urzędnicy z miejskiego ratusza, 23 lutego komisja przetargowa potwierdziła wybór oferty w postępowaniu na "Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie - Etap I - Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową". Projektowaniem zajmie się konsorcjum w składzie: ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o. oraz METROPROJEKT Sp. z o.o. za kwotę 78.181.260,00 zł brutto.
Metro w Warszawie coraz bliżej linii M3
Zwycięskie konsorcjum zajmie się projektowaniem ponad 8-kilometrowego odcinka linii M3. Pasażerowie skorzystają na nim z siedmiu stacji, z czego jedna już istnieje - to Stadion Narodowy, który będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego. Nowymi stacjami będą: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Poza tym w planach jest odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
- Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów, m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei, w tym stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni - podkreślili przedstawiciele warszawskiego ratusza.
Według bieżących ustaleń wykonawca będzie miał na przeprowadzenie opisanych prac 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. W 2027 r. możliwe będzie natomiast otwarcie przetargu na budowę. Urząd Miasta chce, aby prace budowlane ruszyły już rok później, w 2028 r.
Ostatecznie linia M3 ma zostać wydłużona i biec przez Wisłę i Mokotów aż na Ochotę, do stacji Żwirki i Wigury. - Nowa linia zbliży Pragę do centrum - w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą. [...] Zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym dla Warszawy w przyszłości linia M3 będzie wydłużona na lewy brzeg Wisły - pojedzie na Mokotów - i będzie częścią spójnego systemu pięciu linii metra w Warszawie - przekazał prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.