Nowe stacje metra na Bemowie - co dzieje się na placu budowy?
- Dzisiaj w sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje - Lazurowa, Chrzanów i Karolin - dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km - z 42 stacjami - powiedział 29 lipca prezydent Rafał Trzaskowski.
Gigantyczne tarcze TBM sprowadzono pod ziemię na powstającej stacji metra Karolin miesiąc temu. Obecnie trwa ich rozruch technologiczny. Jak podkreślił ratusz, urządzenia czekają testy. Jeśli te zakończą się pozytywnie, maszyny rozpoczną prace już w sierpniu. Każda z nich przemierzy ponad trzy kilometry.
- Długość obu tuneli, które mają powstać, to 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę - zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton - dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga - przekazali urzędnicy.
Nowe stacje metra M2 - kiedy zostaną otwarte?
W ramach prowadzonych obecnie prac na ostatnim odcinku linii metra M2 powstają trzy stacje - Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin. Za nimi budowane jest jeszcze zaplecze techniczne dla całej linii, czyli STP Karolin.
Wszystkie wspomniane stacje powinny zostać oddane do użytku w 2026 r.