Most Świętokrzyski w Warszawie. Historia jego budowy
Rys historyczny powstania mostu Świętokrzyskiego to coś fascynującego dla każdego, kto interesuje się nieco głębiej losami Warszawy. Celem projektu było zapoczątkowanie nowego etapu, a przede wszystkim zastąpienie tzw. mostu Syreny, który miał działać tymczasowo. Jak się później okazało, z przeprawy korzystano przez 15 lat.
Pojawienie się mostu zastępczego datuje się na 1985 r., a jego konstrukcja miała zostać zbudowana w blisko trzy miesiące. Przeprawa nie pozwalała na ruch pieszy, natomiast poruszające się po niej pojazdy mogły osiągać maksymalną prędkość do 40 km/h.
Przedsięwzięcie budowy ogromnego obiektu łączącego Pragę-Północ ze Śródmieściem było również związane z próbą zredukowania dużego ruchu samochodowego w pozostałych częściach miasta.
Budowę mostu Świętokrzyskiego poprzedziło wydanie decyzji w 1996 r. przez warszawski ratusz. Władze zdecydowały na zawarcie umowy ze spółką Elektrim. Po dwóch latach doszło do wmurowania kamienia węgielnego i rozpoczęto właściwe prace. Długość mostu miała wynieść 479 metrów. Koszt inwestycji wynosił wówczas 160 mln zł.
Otwarcie mostu Świętokrzyskiego. Był pierwszym mostem wantowym w Warszawie
Po zakończeniu prac budowlanych do otwarcia mostu Świętokrzyskiego wymagano jeszcze zamknięcia i wyłączenia z ruchu mostu Syreny. Tym sposobem słynna przeprawa, która służyła warszawiakom przez 15 lat, zniknęła z mapy stolicy. Jej fragmenty okazały się jednak pomocne w czasie remontów pozostałych mostów w Warszawie.
Most Świętokrzyski otwarto oficjalnie 2 października 2000 r. Na wydarzeniu pojawiły się najważniejsze osoby w państwie oraz władze miasta. Dla mieszkańców przygotowano z tej okazji okolicznościowy festyn z pokazami sztucznych ogni.
Powstały obiekt był pierwszym mostem wantowym w Warszawie. To właśnie podczas budowy tej przeprawy zastosowano pylony z ukośnie poprowadzonymi cięgnami stalowymi, które miały absorbować obciążenie pomostu.