Inwestycje

Na to czekało wielu mieszkańców warszawskiej Pragi. Ważne przejście już otwarte

2025-02-03 18:55

Na Pradze-Północ, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji Warszawa Wileńska i Galerii Wileńskiej zakończyła się budowa nowych chodników i bezpiecznego przejścia przez tory. Mieszkańcy dzielnicy czekali na te zmiany od początku ubiegłego roku, kiedy to zamknięto dotychczasowe przejście, łączące Starą i Nową Pragę. Dziś inwestycja jest już gotowa, a warszawiacy mogą bez obaw przechodzić między Białostocką, Wileńską i al. "Solidarności".

Nowe przejście przez tory na Pradze-Północ już otwarte

"Niemożliwe staje się możliwe: otworzyliśmy przejście dla pieszych tuż za peronami stacji Warszawa Wileńska" - przekazali ostatniego dnia stycznia przedstawiciele PKP PLK. Jak zaznaczyli, zrealizowana inwestycja kosztowała 1,5 mln zł netto. Mieszkańcy Pragi-Północ zyskali bezpieczny chodnik przez tory, rampy na perony i na nowo uporządkowaną przestrzeń, która jeszcze niedawno pokryta była głównie nieopanowaną zielenią oraz śmieciami.

- Otwarcie przejścia przy Warszawie Wileńskiej to dowód na to, że wsłuchujemy się w potrzeby mieszkańców i pasażerów. Bezpieczeństwo pozostaje naszym priorytetem, dlatego wprowadziliśmy dodatkowe zabezpieczenia, takie jak labirynt na przejściu i ograniczenie prędkości pociągów. Wcześniej dojście do peronów zajmowało znacznie więcej czasu, teraz w kilka minut pasażerowie są na miejscu, na stacji kolejowej - podkreślił Piotr Wyborski, prezes Polskich Linii Kolejowych.

Zamknięte przejście wydłużyło "spacery"

Przypomnijmy, że mieszkańcy stołecznej Pragi-Północ byli już przyzwyczajeni do dość prowizorycznego przejścia przez tory, biegnącego tuż przy stacji Warszawa Wileńska. Było o tyle ważne, że jego zamknięcie na początku ubiegłego roku znacznie wydłużyło trasę z al. "Solidarności" na ul. Białostocką, a dalej na Ząbkowską czy Brzeską. Osoby próbujące przejść na drugą stronę torowiska musiały je obejść - najczęściej Targową lub przez środek Galerii Wileńskiej.

Nie dziwi więc, że barierki, które zastawiły przejście, wywołały duży sprzeciw. Niektórzy piesi omijali je i przebiegali przez tory, jedna z bramek została wyrwana i przewrócona. Jak decyzję o zamknięciu chodnika tłumaczyli przedstawiciele PKP PLK? We wpisie na platformie X ze stycznia 2024 r. przekazali, że "przejście w poziomie szyn przy peronach stacji Warszawa Wileńska nigdy nie było dojściem dla pasażerów i mieszkańców". "Zawsze było to przejście służbowe, z którego mogli korzystać jedynie uprawnieni pracownicy. [...] Przechodzenie w tym miejscu przez tory przez osoby nieuprawnione jest bardzo niebezpieczne" - napisano.

Jak wspomnieliśmy, decyzja o zamknięciu przejścia wzbudziła spore oburzenie wśród mieszkańców Pragi oraz lokalnych społeczników. Ostatecznie, w maju ubiegłego roku Urząd Dzielnicy poinformował o planowanej budowie nowego chodnika niedaleko Dworca Wileńskiego. Same prace ruszyły natomiast w okolicach października i oficjalnie zakończyły się w styczniu 2025 r.

Nowe przejście przez tory przy Galerii Wileńskiej - zobacz zdjęcia z placu budowy (grudzień 2024):

Warszawa Radio ESKA Google News
Autor:
Tramwaje w Warszawie jeżdżą 10 km/h! Tory toną w błocie, a remont jest odkładany