Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel docenione za "czekoladowy" design
Jak przy tej okazji przypomnieli przedstawiciele muzeum, placówka została oznakowana według koncepcji opierającej się na wyglądzie pudełka słodkich czekoladek. "Kostki o różnych grubościach, pralinkowych kolorach i wzorach inspirowanych kultowymi słodyczami E.Wedel prowadzą odwiedzających od kas biletowych na poziomie -1 aż na taras widokowy na 5. piętrze. Widoczna na znakach faktura drewna przypomina kultową gorzką czekoladę, a kolorowe kafelki zdają się być pokryte słodkim lukrem" - opisali.
Przy projektowaniu oznakowania przestrzeni postawiono na elegancką klasykę, która bezpośrednio nawiązuje do słodkiej tematyki muzeum. To właśnie za intuicyjność i kreatywne wykorzystanie symboliki czekolady w oznakowaniu placówka została wyróżniona w ramach German Design Award.
Czytaj również: Plac na Pradze przejdzie metamorfozę. W planach nowa nawierzchnia i więcej zieleni
"Design może być zarówno piękny, jak i funkcjonalny"
- W nowoczesnej architekturze funkcjonalność spotyka się z estetyką, a my położyliśmy na to nacisk w każdym, nawet najmniejszym detalu naszego muzeum. Dzięki przemyślanemu oznakowaniu, które jest dziełem Studio Blisko, Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel mówi uniwersalnym językiem nawigacyjnym. To wyróżnienie to potwierdzenie, że design może być zarówno piękny, jak i funkcjonalny, ułatwiając dostęp i interakcję dla wszystkich osób, bez względu na wiek czy kapitał kulturowy - podkreślił Robert Zydel, dyrektor Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel.
Warto pamiętać, że oznakowanie miało być estetyczne i praktyczne nie tylko dla dorosłych odwiedzających. Przy projektowaniu nie zapomniano o tym, co atrakcyjne dla najmłodszych. Ikony są przystępne i kolorowe, a przy tym skutecznie ułatwiają sprawne poruszanie się po skomplikowanym układzie budynku.
- Na początku dysponowałam kolorowym graficznym światem wzorów i ikon inspirowanych kultowymi słodyczami E.Wedel. Zależało mi na uprzestrzennieniu i rozwinięciu tych założeń graficznych oraz przełożeniu ich na specyfikę oznakowania przestrzeni. Tak powstały trójwymiarowe moduły o różnych grubościach i kolorach. Rozwinęłam je o ikony, które w syntetyczny i przyjemny sposób opisują podstawowe funkcje obiektu i zwiększają cechy nawigacyjności przestrzeni. Łączy je przede wszystkim kojarząca się ze słodką przyjemnością lekkość i nieformalny styl, zrozumiały nawet dla dzieci - wyjaśniła Anna Nowokuńska ze Studia Blisko.
Czytaj również: Tajemnicze odkrycie pod Warszawą. Na placu budowy czekała niespodzianka
Jak dodała, bardzo ważnym aspektem całego przedsięwzięcia było oczywiście dobranie odpowiednich materiałów oraz technologii. - Zaproponowałam kasetony z litego drewna i wyeksponowanie słojów, przypominających płynną czekoladę. Zostały one zabejcowane na odpowiedni, kontrastujący z tekstem brązowy kolor, który jednocześnie zachował piękną, unikalną w każdym kasetonie drewnianą teksturę - podkreśliła.
Przedstawiciele muzeum zaznaczyli, że projekt oznakowania powstał we współpracy ze Studiem Blisko oraz studiem Homework. Produkcję i montaż powierzono natomiast firmie Oznakuj Biuro. Zakres obejmował strefę wejściową, kawiarnię, kasy biletowe, sklep, szatnię, toalety, strefę warsztatową oraz komunikację pionową po budynku.
