Nowa linia metra M4 w Warszawie - jest przetarg na prace przedprojektowe
- Metro Warszawskie Sp. z o.o. (pełniące rolę Inwestora Zastępczego) zgodnie z dyspozycją art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych przekazało dziś do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu na prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie. Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2027 r. - przekazali 19 marca urzędnicy ze stołecznego ratusza.
Prezydent Rafał Trzaskowski zaznaczył natomiast, że miastu zależy na precyzyjnym zaplanowaniu samego przebiegu nowej linii. Projekt ma wskazać m.in. lokalizację stacji oraz wyjść, a także określić najlepsze połączenia z innymi liniami metra oraz pozostałymi środkami transportu publicznego.
Wśród elementów ujętych w przetargu uwzględniono "opracowanie projektu koncepcyjnego (raport wstępny), ustalenie stref wpływu, dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską oraz projekt koncepcyjny (raport końcowy)". Dzięki dokumentowi możliwe będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz kolejnego przetargu - tym razem na budowę.
Wybrany wykonawca będzie miał na zrealizowanie projektu łącznie 38 miesięcy.
Nowa linia metra M4 w Warszawie - trasa, stacje
Według bieżących planów 26-kilometrowa linia M4 będzie dłuższa od M1 i M2. Pasażerowie skorzystają na niej z łącznie 23 stacji. - Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka ma powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia - dodali urzędnicy.
M4 połączy aż dziewięć dzielnic, czyli Białołękę, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wolę, Ochotę, Mokotów, Włochy i Wilanów. Według przedstawionej przez ratusz mapy znajdą się na niej stacje: Tarchomin, Henryków, Stare Świdry, Ruda, Marymont (połączenie z M1), Plac Grunwaldzki, Rondo Radosława, Cm. Żydowski, Kercelak, Rondo Daszyńskiego (połączenie z M2), Plac Zawiszy, Plac Narutowicza (połączenie z M5), Banacha, Rakowiec, Żwirki i Wigury (połączenie z M3), Służewiec, Rondo UE, Ksawerów, Wilanowska, Dolina Służewiecka, Stegny, Sobieskiego, Wilanów.
Nowa linia metra M4 w Warszawie - kiedy?
Póki co wiadomo, iż według bieżących planów prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2027 r. W sieci pojawiały się już informacje, że pierwszy odcinek nowej trasy mógłby zostać otwarty w 2029 r., a całość - w 2034 r. Na konkrety w tej kwestii będziemy jednak zapewne musieli jeszcze poczekać.
Tak będzie wyglądać 3. linia metra w Warszawie: