motoryzacja

Nowe BMW serii 5. Po raz pierwszy w pełni elektryczne

Jesienią 2023 roku, 50 lat po debiucie pierwszej generacji, premierę miało BMW serii 5. Po raz pierwszy w historii zaprezentowano BMW i5, czyli modele w pełni elektryczne – sportowe i oferujące najnowsze rozwiązania technologiczne, takie jak nowy asystent autostradowy. W połowie 2024 roku do oferty trafi wersja Touring, czyli kombi.

„Piątka” ósmej generacji, podobnie jak większość nowych BMW, wywołuje skrajne emocje, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny. Tym razem zrezygnowano z wielkiej atrapy chłodnicy, dlatego z przodu samochód może przypominać mniejsze serie 3 czy 2. Natomiast patrząc z boku czy z tyłu łatwo już – ze względu na długość i masywność - pomylić go z potężną serią 7. Również środek – gruba kierownica, duże ekrany, szerokie fotele – niewiele różni się od nowej „siódemki”. Nowa seria 5 to esencja BMW, która oferuje sloganową radość z jazdy, sportową elegancję i najnowsze technologie w segmencie premium wyższej klasy średniej.

Nowe BMW i5. Topowa wersja M60

BMW i5 to zupełnie nowa odsłona najbardziej popularnej biznesowej limuzyny na świecie. W pełni elektryczne i5 jest wyposażone w zmodernizowany napęd BMW eDrive piątej generacji i jest dostępne w kilku wariantach.

Najwyższym modelem jest BMW i5 M60 xDrive, które wyposażono w dwa silniki o łącznej mocy 601 KM. Systemowy moment obrotowy wynosi do 820 Nm, dzięki czemu i5 M60 z napędem na wszystkie koła przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,8 s. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 230 km/h.

W przypadku i5 M60 producent podaje zasięg na ok. 455–516 km, jednak w przypadku dynamicznej jazdy i ujemnych temperatur będzie to ok. 400 km. i5 można ładować prądem stałym z mocą do 205 kW, co pozwala zwiększyć stan naładowania akumulatora z 10 do 80 procent w ciągu około 30 minut.

W sprzedaży jest także BMW i5 eDrive40, którego silnik elektryczny napędza tylne koła i generuje maksymalną moc 250 kW (340 KM) oraz maksymalny moment obrotowy do 430 Nm z funkcją Sport Boost lub Launch Control. BMW i5 eDrive40 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h. Trzeci wariant to i5 xDrive40 posiada dwie wysoko zintegrowane jednostki napędowe na przedniej i tylnej osi, które wspólnie zapewniają moc systemową do 290 kW (394 KM) i maksymalny moment obrotowy 590 Nm (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s, prędkość maksymalna ograniczona do 215 km/h).

Nowa „piątka” jest dostępna także z silnikami benzynowymi, Diesla oraz z napędem hybrydowym plug-in.

BMW podkreśla, że „charakterystyczny dla BMW serii 5 balans między maksymalnie sportowym charakterem a wysokim poziomem komfortu na długich dystansach jest w nowej edycji na jeszcze wyższym poziomie”. Wyposażenie standardowe obejmuje ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora, zintegrowany układ hamulcowy i sportowy układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem. Opcjonalnie oferowany jest sportowy układ jezdny M, sportowy układ hamulcowy M oraz adaptacyjny układ jezdny Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką poprzeczną.

Nowy asystent autostradowy samodzielnie zmieni pas ruchu

W wyposażeniu standardowym i dodatkowym nowego BMW serii 5 oferowana jest rozszerzona gama systemów automatyzacji jazdy i parkowania.

Najważniejszym elementem oferty jest opcjonalny system asystujący kierowcy Professional, w tym asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz regulacja odstępu z funkcją Stop & Go. W USA i Kanadzie, a także w Niemczech, obejmuje on teraz nowego asystenta autostradowego, który odciąża kierowcę od kierowania na autostradach z fizycznie oddzielonymi kierunkami ruchu. Przy prędkościach do 130 km/h kierowca może zdjąć ręce z kierownicy i ułożyć je wygodnie, o ile bacznie obserwuje ruch na drodze. Jako pierwszy na świecie system w nowym BMW serii 5 obejmuje teraz również aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu z potwierdzeniem wzrokowym. Ta komfortowa funkcja wyznacza nowy poziom interakcji między człowiekiem a samochodem. Pojazd oferuje możliwość zmiany pasa ruchu, którą po raz pierwszy można wykonać poprzez potwierdzenie spojrzeniem na lusterko zewnętrzne. Asystent zmiany pasa ruchu automatycznie przejmuje niezbędne ruchy kierownicą, o ile pozwala na to sytuacja na drodze.

Nowe BMW serii 5 wyposażone jest standardowo w asystenta parkowania z asystentem cofania. Z kolei opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia zautomatyzowane parkowanie i manewrowanie na odcinku do 200 m sterowane za pomocą smartfona z pojazdu lub poza nim.

Topowe, dobrze doposażone BMW i5 M60 xDrive (np. zawieszenie adaptacyjne M Professional, karbonowy pakiet zewnętrzny M, szklany dach panoramiczny) kosztuje ponad 600 tys. złotych.

W połowie 2024 roku do oferty trafi wersja Touring.