Tankowanie samochodu

i

Autor: Dmitry Galaganov/SHUTTERSTOCK Tankowanie samochodu

Nowe przepisy na stacjach benzynowych. Duże zmiany od Nowego Roku

2022-12-31 11:31

Od Nowego Roku na stacjach benzynowych wprowadzone zostaną duże zmiany. Tym razem jednak nie chodzi o ceny, ale o nowe przepisy dotyczące biokomponentów. To koniec standardowego paliwa?

Wielkie zmiany na stacjach benzynowych od Nowego Roku. Tym razem nie dotyczą one jednak cen paliwa i nie będą miały przełożenia na zasoby portfeli kierowców. Teraz chodzi o przepisy dotyczące paliwa.

Nowe przepisy na stacjach benzynowych

1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zniesiony zostanie dotychczasowy obowiązek oferowania standardowej benzyny bezołowiowej E5 (z dodatkiem maksymalnie do 5 proc. biokomponentów), jeśli na stacji zatankować można również „ekologiczne” paliwo E10 (z dodatkiem do 10 proc. biokomponentów).

Stacje nie będą już musiały posiadać w swoim asortymencie standardowego paliwa i będą mogły oferować nabywcom wyłącznie to, ze zwiększoną domieszką biokomponentów. Pozytywnym aspektem jest to, że dzięki E10 tankowanie powinno być tańsze. Istnieje jednak ciemna strona tej zmiany - może ono zaszkodzić starszym pojazdom.

Wprowadzenie benzyny E10 to jeden z unijnych projektów, mających na celu radzenie sobie z kryzysem paliwowym i zmniejszenia uzależnienia europejskiego sektora transportu od importu paliw z Rosji. Paliwo oznaczone symbolem E10 od 2011 roku zatankować można m.in. w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii, jednak nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Również na polskich stacjach benzynowych kierowcy tankowali głównie paliwo E5.

Komu nie służy paliwo E10?

Największym atutem paliwa E10 jest mniejsza emisja substancji szkodliwych oraz standardowo niższa cena niż tradycyjnej benzyny E5. Jak podaje portal Interia.pl biopaliwo stanowi największe wyzwanie dla „zmęczonych” wieloletnią eksploatacją gumowych elementów układu zasilania – uszczelek, „powrotów” itp. Pojawia się tutaj ryzyko wycieków wynikających z rozpuszczenia odkładających się latami zanieczyszczeń. Przy tankowaniu najbezpieczniej kierować się zasadą – im starszy pojazd, tym większe ryzyko.

Poniżej zamieszczamy listę samochodów, którym benzyna E10 faktycznie może zaszkodzić. Ich właściciele powinni od Nowego Roku jeszcze mocniej zwracać uwagę gdzie i co tankują.

  • Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007,
  • Mercedesy C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005,
  • Ople Vectra/Signum/Zafira z silnikiem 2,2 l kod Z22YH,
  • Renault Laguna/Espace/Vel Satis z silnikiem 2,0 turbo,
  • Toyota Avensis 2,0 1AZ-FSE (w produkcji od lipca 2000 do października 2008 roku) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od czerwca 2003 do października 2008),
  • Lexus S250 z silnikiem 2,5 V6 4GR-FSE (w produkcji od sierpnia 2005 do września 2007 roku),
  • Lexus GS300 z jednostką 3,0 V6 3GR-FSE (produkowany między styczniem 2005, a wrześniem 2007 roku),
  • Lexus LS640 z silnikiem 4,6 V8 1UR-FSE (od sierpnia 2006 do września 2007 roku),
  • Volvo S/V40 I generacji (1.8 GDI),
  • Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
Benzyna po 10 zł za litr?! Koszmarna prognoza eksperta