Nowe przystanki PKP w Warszawie. Gdzie powstaną stacje na Woli, Bemowie i Włochach?
Podróżowanie koleją po stolicy ma stać się znacznie łatwiejsze. Wszystko za sprawą planów, jakie ma PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka zamierza wybudować nowe przystanki, które nie tylko zwiększą dostępność kolei w Warszawie, ale również stworzą nowe, wygodne punkty przesiadkowe do komunikacji miejskiej. Największą i najdłużej zapowiadaną zmianą będzie budowa przystanku kolejowego tuż obok stacji metra Ulrychów na Woli.
Choć dokładny termin rozpoczęcia prac nie jest jeszcze znany, wiadomo, że przystanek powstanie na południe od wiaduktu ul. Górczewskiej, w pobliżu centrum Wola Park. W trakcie remontu linii średnicowej będą się tu zatrzymywać pociągi dalekobieżne, co pozwoli odciążyć Warszawę Gdańską w roli punktu przesiadkowego do metra. Po zakończeniu modernizacji przystanek przy metrze Ulrychów ma służyć głównie pociągom Szybkiej Kolei Miejskiej. PKP PLK zaznacza, że ze względu na wysokie koszty raczej nie powstanie bezpośredni tunel łączący perony z metrem.
Na tym jednak nie koniec. Miejskie dokumenty planistyczne wskazują, że do 2040 roku w stolicy mogą powstać również następujące przystanki:
- Jelonki, Stare Jelonki, Fort Bema (Bemowo),
- Nowe Włochy, Wiktoryn, Dźwigowa, Solipse (Włochy/Ursus),
- Instalatorów (Ochota),
- rondo Żaba, Targówek, Targówek Fabryczny (Targówek),
- Port Żerański, Wiśniewo (Białołęka).
Wielkie zmiany w centrum Warszawy. Nowe stacje PKP zastąpią Powiśle
Kolejarze mają również ambitne plany dotyczące ścisłego centrum miasta. W ramach długo oczekiwanego remontu linii średnicowej powstaną dwa zupełnie nowe, podziemne przystanki, które mają usprawnić obsługę Śródmieścia. Nowe przystanki PKP Nowy Świat i PKP Solec zostaną utworzone w ramach modernizacji i zastąpią przeznaczony do likwidacji przystanek Warszawa Powiśle.
Stacja PKP Nowy Świat zlokalizowana będzie pod dzisiejszym rondem de Gaulle’a (a więc tuż obok popularnej palmy), natomiast PKP Solec znajdzie się w pobliżu Wybrzeża Kościuszkowskiego. Na te udogodnienia pasażerowie będą musieli jednak poczekać. Z uwagi na kolejne opóźnienia w remoncie „średnicy”, budowa tych przystanków rozpocznie się najwcześniej w latach 30. XXI wieku.
Dworzec PKP Warszawa Wschodnia przed przebudową. Tak wygląda przed remontem linii średnicowej: