Nowe stacje metra w Warszawie coraz bliżej. Na jakim etapie są prace?

2025-08-21 20:49

W czwartek, 21 sierpnia podczas spaceru dziennikarze mogli obejrzeć trzy budynki: halę taboru pomocniczego, małą elektrowozownię i komorę odkurzania na terenie stacji techniczno-postojowej metra Mory. Na miejscu gotowe są już konstrukcje hal, trwają prace wykończeniowe, ułożone są też tory metra. Kiedy pociągi dojadą na nowe stacje na Bemowie?

Nowe stacje metra w budowie - kiedy będą gotowe?

Rzecznik wykonawcy Gülermak Bartosz Sawicki zaznaczył, że w maju zakończyło się drążenie tuneli drugiej linii metra. Podkreślił, że na przełomie sierpnia i września 2026 r. zaplanowane są jazdy testowe, a w listopadzie przyszłego roku pociągi powinny już dojeżdżać do ostatnich stacji drugiej linii metra.

Jak wygląda nowa stacja techniczno-postojowa na Bemowie?

Warszawskie linie metra obsługują cztery rodzaje pociągów, linię M2 tylko Skoda Varsovia i Siemens Inspiro. - W hali taboru pomocniczego będą stały małe lokomotywy spalinowe służące do przetaczania pociągów po układzie torowym STP, ale także dla drezyn i innych pojazdów, np. skrajnika, którym badana jest geometria tunelu i tory, jak również drezyny służące do przewożenia specjalistycznego sprzętu, gdy wykonywane są prace naprawcze i serwisowe na stacjach. Tutaj także będą serwisowe, do czego służą zamontowane w dwóch nawach suwnice - powiedziała rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń. W budynku jest dziewięć torów odstawczych.

Kolejnym obiektem jest mała elektrowozownia. - Na dwóch peronach technicznych pociągi będą podstawiane, a następnie czyszczone - odkurzane i myte. Pociągi będą tutaj sprzątane w czasie przerwy nocnej lub w ciągu dnia, kiedy będą zjeżdżały na tzw. międzyszczyt - wyjaśniła Bartoń.

Bartosz Sawicki dodał, że oprócz dwóch peronów jest również 12 kanałów przeglądowych. - Budynek ma blisko 150 metrów długości. Dla porównania stacje mają około 160-170 metrów długości. Można więc powiedzieć, że jest wielkości stacji metra - powiedział rzecznik Gülermak.

W trzecim budynku - komorze oczyszczania - są trzy poziomy. - W tym budynku, na górnym poziomie będą wymieniane filtry powietrza (systemu klimatyzacji), serwisowane urządzenia wentylacyjne, które są na dachu pociągu. Filtry wymieniane są w pociągach Skoda co 131 dni, a w Inspiro co dwa miesiące - wyjaśniła rzeczniczka metra. Przekazała, że środkowy poziom będzie służył do tego, aby poprawnie serwisować drzwi, jak również sprawdzać i smarować prowadnice drzwi w pociągach, a także ewentualnie je regulować. - Najniższy poziom będzie służył, by dotrzeć pod spód pociągu i tam, przez specjalne odmuchiwanie, czyścić spód pociągu i urządzenia, które znajdują się pod pociągiem, czyli systemy filtrów zamontowane na silnikach - powiedziała Bartoń. Wyjaśniła, że jeśli chodzi o zapylenie filtrów, to w metrze jest specyficzny rodzaj kurzu, w którym jest dużo opiłków metali powstających podczas styku koła z szyną.

Komora oczyszczania wyposażana jest w centralny odkurzacz z podpięciami do ssawek, by sprawnie odkurzyć pociąg. W drugiej części budynku znajduje się myjnia. - 80 proc. wody będzie wykorzystywane z obiegu zamkniętego, a niewielka część - do ostatniego płukania - będzie pobierana z sieci zewnętrznej - powiedziała rzeczniczka metra. Sawicki wyjaśnił, że myjnia będzie całkowicie zautomatyzowana i będzie działała podobnie jak myjnia samochodowa. - Dwa portale będą się przesuwały wzdłuż pociągu, a potem będzie on osuszany - dodał.

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz stacja techniczno-postojowa. Jak wspomnieliśmy, budowa ma się zakończyć w 2026 r.

Nowa kładka nad Wisłą w Warszawie. Tylko dla rowerzystów i pieszych
Warszawa Radio ESKA Google News
Pocztówka z podróży
Mikrowyprawy z Warszawy