Nowe stacje metra w Warszawie - co się dzieje na budowie?
Jak poinformowali przedstawiciele Metra Warszawskiego w październikowym komunikacie, konstrukcja tunelu, którym pociągi będą wjeżdżały z STP Mory (Karolin) na linię M2, jest prawie gotowa. Na powierzchni doprowadzono już do niego tory. Czym obecnie zajmuje się wykonawca?
Jednym z realizowanych działań jest budowa w tunelu murków oporowych. "Ich tworzenie to proces, który zaczyna się od wylania betonu z tak zwanej »gruszki« na taśmę. Po niej wędruje on do »kosza« z zainstalowanymi wibratorami hydraulicznymi. Ich zadaniem jest z kolei zagęszczenie betonu. Potem ostatni krok - beton trafia do »formy«, która nadaje ostateczny kształt. W ten sposób powstaje gotowy murek oporowy. Na koniec robotnicy zacierają jeszcze wylany murek, żeby nie było na nim żadnych ubytków. Przez godzinę maszyna może stworzyć w ten sposób nawet 50 metrów takiego murku" - wyjaśnili urzędnicy.
Jak dodali, w tunelu wjazdowym, formalnie oznaczonym jako D1, zalewana betonem będzie teraz przestrzeń pomiędzy murkami oporowymi a ścianą. Pomoże to utworzyć przyszłe chodniki techniczne. Wspomniane murki pojawią się również w tunelach między stacjami. "Te również w przyszłości będą pełnić funkcję chodników technicznych oraz można je będzie wykorzystać w czasie ewakuacji. W kolejnych etapach, we wszystkich tunelach rozpoczną się prace przy konstrukcji tzw. podtorza, na którym następnie układane będą szyny" - przekazali przedstawiciele Metra Warszawskiego.
Przypomnijmy, że budowa ostatniego fragmentu linii M2 w Warszawie ma się zakończyć w 2026 r. Pasażerowie zyskają wtedy na Bemowie trzy stacje - Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin. Za ostatnią z wymienionych powstaje jeszcze wspomniana Stacja Techniczno-Postojowa Mory.
Zobacz zdjęcia z budowy nowych stacji metra w Warszawie:

