Koniec z nowymi galeriami w samym centrum. Deweloperzy uciekają z dużych miast

2025-12-08 11:24

Koszt ziemi pod projekty handlowe w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców wynosi obecnie od 400 do 1000 zł za mkw. - wynika z raportu autorstwa firmy JLL. Na obrzeżach dużych miast ceny te mogą być dwukrotnie wyższe, a w ich centrach - pięciokrotnie. Tym samym deweloperzy coraz chętniej stawiają nie na nowe galerie w największych ośrodkach, a na parki handlowe poza nimi.

Czy Wigilia w tym roku będzie wolna od handlu?

i

Autor: jarmoluk/ Pixabay.com Czy Wigilia w tym roku będzie wolna od handlu?

"Duże galerie handlowe nie powstają już w ścisłych centrach miast"

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w ostatnich latach deweloperzy parków handlowych oraz centrów convenience najczęściej szukają nowej ziemi pod inwestycje w mniejszych miastach. Jak wskazali, od stycznia do listopada 2025 r. blisko 200 tys. mkw. projektów w tych dwóch formatach powstało w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. Stanowiło to 56 proc. ich całkowitej nowej podaży w Polsce. Ponadto w miastach tej wielkości w trakcie realizacji znajduje się kolejne 212 tys. mkw.

"W związku z nasyceniem rynku i rosnącą konkurencją o najlepsze grunty duże galerie handlowe nie powstają już w ścisłych centrach miast. Oferta handlowa jest natomiast rozbudowywana m.in. przez lokale w parterach nowych inwestycji mieszkaniowych. W samej Warszawie w ostatnich kilku latach oddano do użytku około 80 tys. mkw. takich powierzchni handlowo-usługowych" - zauważyli autorzy publikacji.

Ceny gruntów dzieli przepaść

Zdaniem JLL do budowania w małych miastach zachęcają ceny gruntów. Koszty ziemi w centrach największych miast mogą osiągać 5 tys. zł w przeliczeniu na 1 mkw. wynajmowanej powierzchni - z kolei na przedmieściach ceny gruntów oscylują w przedziale od 1,5 do 2 tys. za 1 mkw. przyszłej powierzchni najmu, a w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców ceny gruntów wynoszą między 400 a 1000 zł za 1 mkw.

"Zabezpieczenie i przygotowanie terenu pod inwestycję handlową stanowią coraz większe wyzwanie. O ile ze względu na nasycenie istniejącą ofertą w centrach największych miast nie spodziewamy się nowych projektów w postaci tradycyjnych galerii, to popularny dziś format parków generuje nowe możliwości rozwoju" - podkreślił cytowany w informacji Tomasz Lewandowski z JLL.

Świąteczna trasa Biedronki - zobacz zdjęcia:

Zakupy w sieci vs sklepy stacjonarne - Przemysław Dwojak - Co nas czeka#14
Warszawa Radio ESKA Google News
SuperZdrowi
Zakupowe szaleństwo i przedświąteczne zamieszanie - jak przetrwać ten czas? SuperZdrowi