Warszawa odkrycie

i

Autor: Pexels; ZDM Warszawa

Z Warszawy

Zdjęli asfalt na Pradze-Północ. Wyjątkowe odkrycia w aż czterech miejscach

2023-10-19 12:36

ZDM Warszawa poinformował, że w ramach projektowanej przebudowy ulicy Okrzei wykonał szereg odkrywek. Dzięki nim udało się dojrzeć doskonale zachowany bruk, który został wykonany z kamieni polnych. - Dzięki temu możemy zaplanować wykorzystanie historycznej nawierzchni w projekcie - przekazali drogowcy.

Dzięki powstającej kładce pieszo-rowerowej ulica Okrzei przestanie się kończyć nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu kładki, idący tą ulicą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych po drugiej stronie Wisły, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Wyjątkowe odkrycie na Pradze-Północ

- Chcemy, aby przebudowa ul. Okrzei została dobrze zaplanowana. Prace projektowe właśnie trwają, a jednym z ich elementów są odkrywki istniejącej nawierzchni. W sumie wykonaliśmy pięć otworów w asfalcie na odcinku Panieńska – Jagiellońska – przed skrzyżowaniem z Krowią, Sierakowskiego i Jagiellońską oraz za skrzyżowaniem z Wrzesińską i Sierakowskiego. W czterech z pięciu miejsc udało nam się odkryć historyczny bruk wykonany z kamienia polnego, który zachował się w świetnym stanie. Bruk przykryty był ok. 15 cm warstwą asfaltu – być może właśnie dlatego pozostał niemal nienaruszony - poinformował ZDM.

Drogowcy mają obecnie wiele możliwości - mogą bruk przełożyć na miejsca parkingowe, zrobić z niego fragment chodnika lub pozostawić na fragmencie jezdni. Nie wiadomo jeszcze, jaką opcję wybiorą.

Długa historia ul. Okrzei

Ul. Okrzei swojego patrona zyskała dopiero w 1948 roku. Wcześniej nazywano ją Brukowaną, a następnie Brukową. Na przełomie 1881 i 1882 roku Towarzystwo Wyrobów Metalowych i Emaliowanych "Wulkan" zbudowało tutaj nowe budynki produkcyjne – w jednym z nich pracował właśnie Stefan Okrzeja – człowiek, który stał się symbolem walk rewolucyjnych i niepodległościowych.

W II połowie XVIII i na początku XIX wieku, u wylotu ul. Okrzei budowano sezonowe mosty łyżwowe. Wspierane one były na płaskodennych łodziach i posiadały nawet własne oświetlenie oraz barierki. Na czas zimy były rozbierane, jednak w okresie wiosenno-letnim warszawiacy i warszawianki mogli przedostać się na drugą stronę pieszo czy furmanką. Ostatnia konstrukcja, nazwana mostem Ponińskiego, przetrwała do 1806 roku – wtedy to została zniszczona przez cofających się przed wojskami Napoleona Prusaków i Rosjan.

Całe otoczenie ul. Okrzei posiada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. ZDM podkreśla, że chce, aby było tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa, nowe, szersze i eleganckie chodniki oraz mała architektura.

Rozpoczęcie realizacji inwestycji zaplanowane jest na 2024 r. W przyszłym roku gotowa ma być kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę.

Zabytkowy bruk na ul. Kruczej w Warszawie - zobacz zdjęcia:

Zakaz palenia węglem w Warszawie. Ratusz zapowiada kary.