Nowe stacje metra w budowie - na jakim etapie są prace?
Jak przekazał ratusz, prace prowadzone są obecnie w wielu punktach istotnych dla funkcjonowania podziemnej kolei. "W wentylatorniach na stacjach trwa układanie okładzin akustycznych i posadzek. Zamontowane zostały już wentylatory, a w głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto instalację systemu wentylacji. Z kolei w pomieszczeniach podstacji energetycznych zamontowano większość urządzeń. Układane są również kable" - wyjaśnili.
Jak dodali, perony na stacjach zostały już ukończone. Na przystanek Chrzanów trafiły ruchome schody, wykonawca zajmuje się także przygotowaniem pomieszczeń dyżurnego ruchu i stacji. Prowadzone są roboty tynkarskie, murarskie oraz malarskie. Postępów nie brakuje również przy betonowaniu nawierzchni torowej - na ten moment prace realizowane są w tunelu między stacjami Karolin i Chrzanów. Urzędnicy podkreślili jednocześnie, że budowa torowiska w tunelu to skomplikowany proces.
"Tunel po wydrążeniu ma przekrój koła. Dlatego najpierw należy wybetonować płaskie powierzchnie, tzw. bankiet dolny oraz boczny, który będzie pełnił funkcję korytarza technologicznego. Kolejna faza to przygotowanie konstrukcji do ułożenia torowiska. Składa się na to wiele prac - od oczyszczenia bankietu dolnego aż po montaż szyn. Odpowiednio przygotowana powierzchnia bankietów przykrywana jest najpierw matą wibroizolacyjną. Na takim podkładzie układa się docelowe zbrojenie płyty torowej, tzw. podtorza, wewnątrz którego znajdzie się m.in. kanał odpływowy. Następnie na zbrojeniu montowane są specjalne betonowe bloczki z uchwytami na szyny. Po przymocowaniu do nich szyn, całość jest regulowana z dokładnością do 1 milimetra, by torowisko można było zalać betonem. Na koniec będzie ono jeszcze szlifowane" - wyjaśnili.
Kiedy nowe stacje metra w Warszawie będą gotowe?
Przypomnijmy, że budowa ostatniego fragmentu linii M2 w Warszawie ma się zakończyć w 2026 r. Pasażerowie zyskają wtedy na Bemowie trzy stacje - Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin. Za ostatnią z wymienionych powstaje jeszcze Stacja Techniczno-Postojowa Mory.