PKP PLK ogłaszają wielką inwestycję na Mazowszu. "To bardzo ważny dzień dla pasażerów"

2025-10-21 19:16

Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia - Lublin doczekał się rozbudowy - ogłosili we wtorek, 14 października przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych. Inwestycja zakłada m.in. modernizację kilku przystanków oraz dobudowanie dwóch nowych torów na linii otwockiej. Umowa z wykonawcą została już podpisana.

Wielka inwestycja ruszy jeszcze w tym roku

Jak wyjaśniła Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK, wspomniany kontrakt zakłada modernizację i rozbudowę odcinka Warszawa Wawer - Otwock, zwanego linią otwocką. Wykonawca, firma Trakcja S.A. rozpocznie pierwsze roboty budowlane jeszcze w tym roku. - W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac - wyjaśniła Znajewska-Pawluk.

"Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei"

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił natomiast, że "to bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą" - Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać - stwierdził.

Głos zabrał również prezes PKP PLK Piotr Wyborski. - Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer - Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie - powiedział.

Dwa nowe tory, osiem wyremontowanych przystanków

Rzeczywiście, według bieżącego planu ruch pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Wawer - Otwock ma zostać rozdzielony. Aby tak się stało, dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory. Do tego przebudowę przejdzie osiem przystanków kolejowych:

  • Warszawa Anin,
  • Warszawa Międzylesie,
  • Warszawa Radość,
  • Warszawa Miedzeszyn,
  • Michalin,
  • Józefów,
  • Otwock Świder,
  • Warszawa Falenica.

Nowe przejścia pod torami, tunele, wiadukt

W ramach inwestycji powstanie też 20 nowych przejść pod torami. Dodatkowo wykonawca przebuduje istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica. PKP PLK planują również likwidację czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Zamiast nich powstaną

  • tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej - Izbicka),
  • tunel w Falenicy (ul. Walcownicza - Bystrzycka),
  • tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej - Matejki),
  • wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny - Brucknera).

- Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 r. prowadziliśmy prace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebraliśmy budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowaliśmy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem - przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru - zaznaczyła Znajewska-Pawluk.

Jak dodała, w ramach robót odremontowane zostaną również istniejące mosty na rzece Świder i powstaną dwa nowe - pod tory linii nr 506. Roboty powinny zakończyć się w 2028 r. Docelowo, dzięki wykonanym pracom, czas przejazdu między Warszawą a Lublinem ma skrócić się do ok. 90 minut. Inwestycja będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego "Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027".

To największa inwestycja kolejowa w Warszawie! 4 miliardy na remont Warszawy Wschodniej
Warszawa Radio ESKA Google News
Porachunki Osobiste
Inwestycje drogowe. Czy najniższa cena nadal jest gwarantem wygrania przetargu? PORACHUNKI OSOBISTE