Wielka inwestycja ruszy jeszcze w tym roku
Jak wyjaśniła Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK, wspomniany kontrakt zakłada modernizację i rozbudowę odcinka Warszawa Wawer - Otwock, zwanego linią otwocką. Wykonawca, firma Trakcja S.A. rozpocznie pierwsze roboty budowlane jeszcze w tym roku. - W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac - wyjaśniła Znajewska-Pawluk.
"Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei"
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił natomiast, że "to bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą" - Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać - stwierdził.
Głos zabrał również prezes PKP PLK Piotr Wyborski. - Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer - Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie - powiedział.
Dwa nowe tory, osiem wyremontowanych przystanków
Rzeczywiście, według bieżącego planu ruch pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Wawer - Otwock ma zostać rozdzielony. Aby tak się stało, dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory. Do tego przebudowę przejdzie osiem przystanków kolejowych:
- Warszawa Anin,
- Warszawa Międzylesie,
- Warszawa Radość,
- Warszawa Miedzeszyn,
- Michalin,
- Józefów,
- Otwock Świder,
- Warszawa Falenica.
Nowe przejścia pod torami, tunele, wiadukt
W ramach inwestycji powstanie też 20 nowych przejść pod torami. Dodatkowo wykonawca przebuduje istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica. PKP PLK planują również likwidację czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Zamiast nich powstaną
- tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej - Izbicka),
- tunel w Falenicy (ul. Walcownicza - Bystrzycka),
- tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej - Matejki),
- wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny - Brucknera).
- Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 r. prowadziliśmy prace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebraliśmy budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowaliśmy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem - przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru - zaznaczyła Znajewska-Pawluk.
Jak dodała, w ramach robót odremontowane zostaną również istniejące mosty na rzece Świder i powstaną dwa nowe - pod tory linii nr 506. Roboty powinny zakończyć się w 2028 r. Docelowo, dzięki wykonanym pracom, czas przejazdu między Warszawą a Lublinem ma skrócić się do ok. 90 minut. Inwestycja będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego "Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027".
