Jak wynika z danych platformy badawczej GWI aż 53 proc. respondentów platformy Uber Eats deklaruje, że interesuje się zdrowym odżywianiem, 13 proc. dietą wegetariańską, a 14 proc. - wegańską. Nie dziwi więc, że ich zainteresowania znajdują odzwierciedlenie w wyborach zakupowych na platformie.
Rok 2023 zakończył się z ponad 44 proc. wzrostem zamówień potraw bezmięsnych na platformie Uber Eats w porównaniu do poprzedniego. Trendy te widzą także restauratorzy, a liczba lokali oferujących dania wegetariańskie wzrosła o 28 proc. Coraz częściej można zaobserwować liczbę bezmięsnych opcji w restauracjach z szerokim menu.
Wege dania, które uwielbiają Polacy
Osoby na diecie bezmięsnej lub decydujące się na bezmięsną alternatywę mają swoje ulubione wybory. Na ich stołach królują 4 potrawy, które były najczęściej zamawiane na platformie Uber Eats w 2023 roku. Są to odpowiednio:
- wegański kebab
- ramen bez mięsa
- pizza z warzywami
- sałatka wrap
Kraków wegańską stolicą Polski
W dzisiejszym świecie, w którym zdrowy tryb życia cieszy się coraz większym uznaniem opcje bezmięsne zyskują coraz większą popularność - szczególnie w dużych miastach. Według opublikowanego w grudniu najnowszego raportu Uber Eats Cravings Report za rok 2023 rok, miejsca z najbardziej zróżnicowanym i zdrowym jedzeniem w Polsce to:
- Kraków
- Poznań
- Warszawa
Tofu, mięso roślinne oraz zamienniki mleka
Roślinne zamienniki mięsa pasują do zup, sałatek oraz dań głównych. W tym segmencie bardzo popularne jest tofu, a wzrost dań zamawianych właśnie z tym składnikiem wyniósł 43 proc. w ciągu całego roku. Jednocześnie, prawdziwą gwiazdą w menu stało się mięso roślinne, z ogromnym wzrostem zamówień o 87 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Także roślinne zamienniki mleka znajdują nowych fanów, a do kawy najczęściej wybieramy dodatki w postaci napojów: sojowych, owsianych, migdałowych, ryżowych oraz kokosowych.
Wybory użytkowników Uber Eats są odzwierciedleniem tego co dzieje się w polskim społeczeństwie i z radością obserwujemy rosnące zainteresowanie zdrowym stylem życia oraz świadomym wyborem dań wegetariańskich. W tym miejscu warto docenić kreatywność i pracę jaką wykonują restauratorzy obecni na platformie w rozwijaniu kuchni bezmięsnej w Polsce. To dzięki nim wyzwanie Veganuary jest nie tylko łatwe, ale przede wszystkim smaczne – powiedział Michał Dubisz, General Manager, Uber Eats Poland.
Polskie veganuary to… wrzesień
Wrzesień to czas, w którym użytkownicy Uber Eats zamawiają procentowo najwięcej dań wegetariańskich. W tym właśnie okresie z pól zbierane są świeże warzywa, takie jak kalafior, kapusta, sałata, brokuły, kalarepa, rzodkiew, a także warzywa korzeniowe, jak marchew i buraki ćwikłowe. Restauratorzy na jesieni dostosowują swoje menu, dodając potrawy oparte na sezonowych produktach, a użytkownicy doceniają to.
Oznacza to, że - zgodnie z celem akcji Veganuary - niezależnie od tego czy decydujemy się na całkowitą zmianę diety czy nie, bezmięsne wybory stają się powszechne i nie ograniczają się tylko do styczniowego wyzwania.
Ceny pączków w lokalu Lary Gessler szokują: