Koniec Carrefoura w Polsce?
Od kilku dni w mediach krążą informację o rzekomym zakończeniu działalności marki Carrefour na terenie Polski. Początek dała publikacja w jednym z francuskich portali (skąd pochodzi sieć). Miałoby to być spowodowane spadającymi przychodami nad Wisłą - w 2022 roku wyniosły one 9,82 mld zł, w 2023 - 9,66 mld, a w 2024 roku tylko 9,33 mld zł, co obrazuje stały trend spadkowy.
Ponoć firma już rozpoczęła starania o sprzedaż swoich 800 sklepów w Polsce, a jednym z zainteresowanych podmiotów miał być Jeronimo Martins, czyli właściciel sieci dyskontów Biedronka.
Ile jest jednak w tych pogłoskach prawdy? Zwróciliśmy się z tym zapytaniem do samego źródła, a więc polskiej centrali Carrefoura. Z odpowiedzi przekazanej przez Biuro Prasowe Carrefour Polska dowiadujemy się, że "na półmetku realizacji swojego planu strategicznego Carrefour 2026 oraz w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe, Grupa Carrefour rozpoczęła analizę swojego portfela biznesowego, obejmującą wszystkie obszary jej działalności i modele organizacyjne". Biuro dodaje również, iż w związku z tym trwającym procesem, nie komentuje plotek rynkowych na ten temat.
Z nadesłanej odpowiedzi nie wynika więc jasno, czy krążące pogłoski są prawdziwe, ale brak też stanowczego dementi w tej sprawie, co może sugerować, że taka opcja jest rzeczywiście rozważana.
Przeczytaj również: Trzy galerie handlowe w Warszawie do rozbiórki. Te miejsca wkrótce znikną z mapy stolicy
Dlaczego Carrefour może wyjść z Polski? Pytamy ekspertów
- Pomimo wcześniejszych zysków w Polsce i dywersyfikacji dotarcia do klienta, koszt konkurowania z sieciami dyskontowymi okazał się zbyt wysoki. Zwłaszcza, że zmiana modelu zakupowego Polaków po Covidzie ograniczyła możliwości zysków, jakie wielkie hale generowały w galeriach handlowych - mówi z rozmowie z Eska.pl Marek Gryczka, dyrektor finansowy i członek zarządu Nice To Fit You, pytany o możliwe wycofanie się sieci sklepów Carrefour z Polski.
– Wycofanie Carrefour z Polski nie jest zjawiskiem związanym wyłącznie z polskim rynkiem, ale jest pochodną długofalowej polityki całej grupy na poziomie europejskim. Pomimo wzrostu obrotów, pierwsze półrocze 2025 roku to strata netto, a na niektórych rynkach grupa poniosła stratę nawet na poziomie operacyjnym. Restrukturyzacji podlega nie tylko Polska – również we Włoszech Carrefour planuje sprzedać swój oddział – dodaje ekspert.
– W I połowie 2025 r. Grupa Carrefour odnotowała straty rzędu 361 mln euro. Szczególnie hipermarkety i supermarkety tracą klientów na rzecz mniejszych, kompaktowych formatów. Na problemy nałożyła się też wysoka inflacja, rosnące koszty pracy i trwała zmiana zwyczajów zakupowych po pandemii - tłumaczy z kolei prof. Małgorzata Twardzik, kierownik Katedry Badań Zachowań Konsumentów SGH.
Carrefour w Polsce. Ile sklepów ma w Warszawie?
Bez wątpienia Carrefour to jedna z najważniejszych marek na polskim rynku hiper- i supermarketów. Sieć ma w naszym kraju około 800 sklepów o różnej powierzchni, a ponadto 20 centrów handlowych i 40 stacji paliw. Firma zatrudnia łącznie blisko 10 tys. pracowników.
Swoją działalność Carrefour rozpoczął w Polsce w 1997 roku, otwierając swój pierwszy hipermarket w Łodzi. W kolejnych latach odkupił markety innych sieci - m.in. Globi, Chamipon, Hypernova i Albert.
Obecnie na terenie Warszawy działa 9 hipermarketów Carrefour znajdujących się przede wszystkim w dużych galeriach handlowych (Arkadia, Westfield Mokotów, CH Reduta, Plac Unii Lubelskiej, Galeria Bemowo, Promenada, Galeria Wileńska, Galeria Północna, G City Targówek), a także aż 163 mniejszych sklepów i supermarketów zlokalizowanych m.in. na osiedlach pod marką Carrefour Express.
Jeszcze trzy lata temu, we wrześniu 2022 głośno było o innowacji wprowadzonej przez Carrefour w dwóch sklepach w Warszawie. W Westfield Arkadia oraz Galerii Wileńskiej pojawiły się wówczas dwa samojezdne interaktywne roboty o nazwie Kerfuś, które wzbudziły zainteresowanie zwłaszcza wśród młodych klientów sieci i internautów.
Pilotaż systemu kaucyjnego w sklepach Carrefour w Warszawie: