W poniedziałek uczniowie 8 klas szkół podstawowych pisali egzamin próbny z języka polskiego. Wkrótce w galerii zaprezentujemy arkusze i rozwiązania.
Próbny egzamin z języka polskiego, arkusze CKE, rozwiązania
Wiosną 2025 r. egzamin ósmoklasisty przeprowadzony będzie na podstawie wymagań podstawy programowej, a nie jak w ostatnich kilku latach na podstawie wymagań egzaminacyjnych wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. Od 1 września 2024 r. w szkołach realizowana jest odchudzona podstawa programowa kształcenia ogólnego, stąd egzaminy próbne.
Szkoły zainteresowane przeprowadzeniem próbnego egzaminu ósmoklasisty mogą to zrobić zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Dyrektor CKE Robert Zakrzewski zaproponował, aby szkoły przeprowadziły je w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu, np. by rozpoczynały je o godz. 9.00.
Próbne egzaminy ósmoklasisty odbędą się od 2 do 4 grudnia 2024:
- 2 grudnia – z języka polskiego,
- 3 grudnia – z matematyki
- 4 grudnia – z języka obcego nowożytnego.
Materiały do próbnych egzaminów obejmą arkusze w wersji standardowej i te dostosowane do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z niepełnosprawnościami. Arkusze i nagrania (do egzaminów z języków obcych) CKE udostępniła dyrektorom szkół w wersji elektronicznej z wyprzedzeniem umożliwiającym powielenie ich dla uczniów.
Materiały do próbnych egzaminów zostaną również o godz. 9.00 zamieszczone na stronie internetowej CKE i na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych, w dniach, w których będzie przeprowadzany test z danego przedmiotu, aby umożliwić wzięcie udziału w próbnym egzaminie także uczniom, którzy z różnych względów nie będą mogli uczestniczyć w nich w szkole.
Próbny egzamin ósmoklasisty jest dobrowolny
Arkusze wypełnione przez uczniów sprawdzać będą nauczyciele w ich macierzystych szkołach. Zasady oceniania rozwiązań zadań z egzaminu próbnego ósmoklasisty zostaną zamieszczane 10 grudnia.
"Przeprowadzenie testu diagnostycznego jest dobrowolne" – przypomniał dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w komunikacie o próbnym egzaminie.
"Test diagnostyczny w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu informacyjnym (tj. umożliwienia uczniom pracy z arkuszem egzaminacyjnym w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie) oraz diagnostycznym (tj. zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia)" – zaznaczył Zakrzewski. Podkreślił, że CKE za nieuzasadnione uważa "wystawianie ocen wyrażonych liczbą lub literą (w ramach oceniania bieżącego) na podstawie wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów uzyskanych przez danego ucznia".
Wyniki testów CKE
Wskazał, że w próbnych egzaminach chodzi o przekazanie każdemu uczniowi wartościowej informacji zwrotnej dzięki wskazaniu, co robi dobrze, a co wymaga poprawy. "Wyniki testów diagnostycznych mogą również służyć nauczycielom do zidentyfikowania zakresu wiadomości i umiejętności, które wymagają szczególnej uwagi. Należy również mieć świadomość, że zadania w arkuszach egzaminacyjnych będą obejmowały całość wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego, zatem przed przeprowadzeniem diagnozy wskazane jest poinformowanie uczniów, że niektórych zadań mogą nie być w stanie rozwiązać poprawnie, ponieważ dany zakres materiału nie był jeszcze omawiany podczas lekcji" – podsumował.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2024 język polski - ARKUSZ PDF: