dziecko

i

Autor: Pixabay

Z kraju

Rodzice muszą dobrze się zastanowić. Inaczej urząd wybierze imię dla dziecka

2024-09-07 15:27

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że od 2018 roku z możliwości zgłoszenia urodzenia dziecka online skorzystało blisko 700 tys. rodziców, liczba wciąż rośnie. W ten sam sposób można też nadać dziecku imię. Jeśli jednak będzie ono niezgodne z przepisami, wybierze je USC.

Zgłaszanie narodzin dziecka online coraz bardziej popularne

Ministerstwo Cyfryzacji (MC) podało, że od momentu uruchomienia usługi w 2018 roku zgłoszono 685 777 narodzin dzieci przez Internet.

Resort przypomniał, że rodzice, zgłaszając urodzenie dziecka online, mogą wybrać imię lub imiona dla swojego potomka, przy czym dziecko może mieć maksymalnie dwa imiona, nie mogą być one ośmieszające, nieprzyzwoite, ani w formie zdrobniałej. "Możliwe jest nadanie imienia obcego, nawet jeśli nie wskazuje jednoznacznie na płeć, pod warunkiem, że jest powszechnie przypisane do danej płci" - podkreślił.

W tej sytuacji urząd wybierze imię dziecka

MC wyjaśniło, że w przypadku niezgodności z przepisami kierownik urzędu stanu cywilnego ma prawo odmówić rejestracji imienia, które nie spełnia wymagań. W takiej sytuacji urząd wybiera imię dziecka, a rodzice mogą odwołać się od tej decyzji w ciągu 14 dni.

Jak zgłosić narodziny dziecka?

Jak przekazał resort, by skorzystać z usługi, rodzice potrzebują jedynie Profilu Zaufanego lub e-dowodu, które umożliwiają potwierdzenie tożsamości. Proces rejestracji odbywa się na platformie ePUAP, gdzie rodzic wypełnia formularz, wprowadza dane dziecka, a następnie podpisuje zgłoszenie elektronicznie.

Ministerstwo wskazało, że zgłoszenie narodzin online musi nastąpić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia przez lekarza lub położną. Karta ta trafia następnie do urzędu stanu cywilnego, co pozwala na zakończenie procesu rejestracji. Po złożeniu zgłoszenia, kierownik USC sporządza akt urodzenia, a rodzic ma możliwość wyboru formy odbioru dokumentu: drogą elektroniczną, pocztą tradycyjną lub osobiście.

Po zgłoszeniu, dokumenty z urzędu - czyli potwierdzenie nadania numeru PESEL, elektroniczny odpis aktu urodzenia, zaświadczenie o zameldowaniu dziecka - są przesyłane bezpośrednio na skrzynkę ePUAP oraz podany adres e-mail. "Dzięki temu proces jest szybki, bezpieczny i bezpłatny" - zaznaczył resort cyfryzacji.

Nowe mieszkania TBS w Warszawie - zobacz zdjęcia:

Gigantyczny nowy park w Warszawie. Promenada, fontanna i ogród deszczowy