Warszawa Gdańska

i

Autor: PKP PLK / materiały prasowe

Inwestycje

Ruszają prace na stacji Warszawa Gdańska. Kolejarze zapowiadają nowości

Kolejarze rozpoczynają budowę drugiego przejścia podziemnego na stacji Warszawa Gdańska. Jak zadeklarowali, przez cały czas trwania inwestycji zapewniony będzie przejazd pociągów przez stację. Od wtorku, 24 września wyłączony z użytku jest jednak peron 2.

Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska

- Mamy już pozwolenie na budowę i możemy startować z właściwymi robotami na stacji Warszawa Gdańska. Powstanie nowe - drugie - ok. 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską - w tym przede wszystkim na metro. Drugi tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego - poinformował Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od wtorku jest wyłączony z użytku. Wykonawca zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu - mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami.

Następnie zostaną wbite w grunt stalowe, szczelne ścianki, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop. Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. - Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów - wyjaśnił Janduła.

W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów.

Zmiany dla pasażerów na stacji Warszawa Gdańska

- Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Dodatkowo prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach - przekazał Janduła.

Nowe przejście podziemne zapewni dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie, od strony Żoliborza będzie z ul. ks. Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Przejście zostanie poprowadzone pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączone z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.

Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości, a przy wyjściach na perony nr 2, 3 i 4 znajdą się schody ruchome. Osoby niepełnosprawne będą mogły skorzystać z wind. Będą także nowe zadaszenia wszystkich peronów - długie wiaty - takie jak m.in. na linii obwodowej.

Dodatkowo wydłużony zostanie peron 5. Zainstalowany zostanie również nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Warszawa Gdańska będzie kosztować ok. 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.

Nowe zabytki Warszawy - luksusowe kamienice na Mokotowie - zobacz zdjęcia:

Policja walczy z ryczącymi autami w centrum Warszawy. Mandaty na ćwierć miliona złotych