Z Warszawy

Nowe ścieżki rowerowe w Warszawie. Miasto kończy etap w centrum, co dalej?

2023-11-20 19:19

Władze miasta kończą kolejny etap inwestycji "Zielona Marszałkowska". Ścieżka rowerowa od ul. Królewskiej do pl. Bankowego jest na finiszu. Rozpoczęły się także przygotowania do przedłużenia trasy. Oprócz samej ścieżki pojawi się też nowa zieleń na okolicznych ulicach.

Budowa ścieżek rowerowych w Warszawie. Co z centrum miasta?

Władze przewidują wysokiej jakości spójną trasę rowerową łączącą dalsze dzielnice Warszawy z jej ścisłym centrum. Mowa o ciągu ulic Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska, który tworzy wielokilometrowy korytarz łączący Bielany i Żoliborz ze Śródmieściem.

W zeszłym roku powstał również odcinek wzdłuż pl. Defilad oraz przejazdy rowerowe w rejonie ronda Dmowskiego. Obecnie dobiega końca budowa drogi rowerowej od skrzyżowania z ul. Królewska do al. „Solidarności”, wraz z odcinkiem przez pl. Bankowy. Trwa też już projektowanie przebudowy trasy na Marszałkowskiej, między pl. Konstytucji a rondem Dmowskiego. W powiązaniu z utworzeniem tzw. placu Centralnego oraz przebudową kwartału w rejonie ulic Złotej i Zgoda możliwe są jeszcze dalsze zmiany.

Integralną częścią każdego z kolejnych fragmentów drogi rowerowej są remonty chodników oraz tworzenie nowych szpalerów drzew, oraz trawników zdobionych kwiatami, bylinami i żywopłotami. Wszystkie te elementy składają się na wysokiej jakości przyjazną przestrzeń publiczną, czyli znak rozpoznawczy powstającego krok po kroku Nowego Centrum Warszawy.

Muranowskie trasy rowerowe. Ruszają przygotowania do budowy ścieżek

Teraz przyszedł czas na zmiany na ul. Andersa oraz w jej okolicy. Zarząd Dróg Miejskich właśnie ogłosił przetarg na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ul. Nowolipki. Będzie miała formę dwukierunkowej drogi dla rowerów poprowadzonej po zachodniej stronie ulicy.

Ścieżka połączy się w spójną całość z istniejącymi trasami na ulicach: Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego. W tym celu zostaną wyznaczone m.in. komplety przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach z ul. Stawki oraz z ul. Anielewicza. Łącznie z licznymi elementami dodatkowymi, które zostały przewidziane już na tym etapie, w Śródmieściu przybędą dzięki temu ponad dwa kilometry infrastruktury rowerowej.

Inwestycja toczyć się będzie w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. Punktem wyjścia będzie dokumentacja przekazana przez Zarząd Dróg Miejskich, dojdą do niej dodatkowe projekty niektórych specjalistycznych dokumentacji branżowych (np. związanych z elektryką czy odwodnieniem).

Taki tryb ma w tym konkretnym przypadku zapewnić maksymalnie sprawne prowadzenie inwestycji. Przetarg został ogłoszony 20 listopada. Na oferty miasto czeka do 18 grudnia. Na całość zadania wybrana firma będzie miał 20 miesięcy, licząc od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że zgodnie z planem prace będą toczyły się w latach 2024-25.

Zobacz poniżej zdjęcia drzew na placu Trzech Krzyży:

Tak rowerzyści łamią przepisy. Policja pokazała nagrania z drona