E-papierowy rozkład jazdy. To pierwszy taki w Polsce!
Pierwszy e-papierowy rozkład jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego działa już na przystanku tramwajowym Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne będą przy:
- placu Zawiszy,
- przy stacji Metro Marymont
- i na ulicy Nowowiejskiej, przy al. Niepodległości.
Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego instalują na początek sześć e-papierowych tablic. Każda z nich składa się z dwóch części – na pierwszej jest szczegółowy rozkład jazdy linii tramwajowych z godzinami i minutami odjazdu kolejnych pojazdów. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut dokładnie przyjedzie tramwaj i w jakiej kolejności składy będą podjeżdżały na przystanek. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.
Jak to działa?
Rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie z jednego miejsca, niemal od ręki. Są podłączone do sieci i dzięki temu ekipy przystankowe w przypadku zmiany rozkładu lub trasy nie muszą odwiedzać przystanków i wymieniać wydrukowanych na kartkach rozkładów, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników. Druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS. Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. Przetwarza on dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. Aplikacja informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju – informacje wyświetlane są na tablicach systemu informacji pasażerskiej, dane można odczytać także w smartfonie.
Co dalej?
Testy nowego systemu potrwają kilka miesięcy. Chcemy poznać opinię pasażerów o jego pracy i przydatności przy podróżach Warszawskim Transportem Publicznym. Trzeba też sprawdzić jak wyświetlacze znoszą pracę w różnych warunkach atmosferycznych oraz jak sprawnie działa moduł aktualizacji informacji rozkładowych. Zweryfikujemy także, co mogłoby zmienić stopniowa rezygnacja z tradycyjnych papierowych rozkładów i jak to wpływa na koszty, układanie i korygowanie rozkładów jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego.
Czytaj także: Nieopłacony prąd, brak księgowej i 20 mln zadłużenia. Trudna sytuacja w spółce Solec
E-papierowe rozkłady jazdy to kolejny sposób na wykorzystanie danych, które przetwarza i zbiera dział informatyczny w Tramwajach Warszawskich. Innym sposobem jest przyśpieszanie przejazdów tramwajów przez miasto z pomocą tramwajowej zielonej fali.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!