Strefa czystego transportu zostanie wprowadzona w Warszawie w lipcu 2024. Na początku regulacje będą dotyczyły najstarszych pojazdów. Przygotowaliśmy więc listę popularnych modeli aut, którymi już od przyszłego roku nie wjedziemy do stolicy.
Strefa czystego transportu w Warszawie. Tymi samochodami już nie wjedziemy
Pierwszy etap, który zacznie obowiązywać od połowy 2024 r., dotknie modele głównie z lat 80-tych. Strefa wykluczy 2 proc. użytkowanych w stolicy samochodów. Będą to pojazdy z silnikami benzynowymi, które nie spełniają normy Euro 2, a ich wiek to w znacznej mierze blisko 30 lat oraz samochody z silnikiem diesla niespełniające normy Euro 4, mające więcej niż 18 lat.
Zakaz zacznie obowiązywać między innymi na takie modele:
- Fiat Cinquecento (1991-1997),
- Audi Quattro (1980-1991),
- FSO Polonez (1978-1997),
- Daewoo Tico (1991-1997),
- Subaru Impreza (1993-1997).
Po dwóch latach, w 2026 r. regulacje obejmą już 9 proc. pojazdów, tym razem niespełniających normy Euro 3 z silnikami spalinowymi. Według "Rzeczpospolitej" do takich pojazdów zaliczają się przede wszystkim:
- druga generacja Volkswagena Golfa (1983-1992),
- Skoda Felicja (1994-2001),
- Opel Corsa A (1982-1993),
- Peugeot 205 (1983-1998),
- Volkswagen Passat B4 (1993-1997),
- Mercedes W124 (1984-1993),
- Fiat 126p,
- BMW serii 5 E34 (1987-1996),
- Opel Vectra A (1988-1995).
Oprócz tego zakaz dotyczyć będzie pojazdy z silnikiem diesel, które nie spełniają normy Euro 5:
- Volkswagen Golf IV (1997-2006),
- BMW serii 3 E46 (1998-2007),
- Skoda Octavia I (1996-2010),
- Porsche Cayenne I (2002-2010),
- Ford Mondeo III (2000-2007),
- Renault Megane II (2002-2009),
- Honda Civic VII (2000-2006),
- Mercedes Klasy A W168 (1997-2004),
- Ford Focus II (2004-2011),
- Alfa Romeo 156 (1997-2006),
- Audi A4 B5 (1994-2001),
- Citroen C4 (2004-2010),
- Honda CR-V (2001-2006),
- Nissan Qashqai (2006-2013).
Zobacz poniżej zdjęcia samochodu Rolls-Royce Spectre: