Zmiany na niebezpiecznym skrzyżowaniu w Warszawie
Jak podkreślili w sierpniowym komunikacie przedstawiciele ZDM Warszawa, wdrożenie potrzebnych zmian przede wszystkim uporządkowało ruch na rondzie, co przełożyło się na zwiększenie bezpieczeństwa - szczególnie dla pieszych. Niestety, w przeszłości dochodziło tam do licznych wypadków - w latach 2021-2023 tego typu zdarzeń było 14, rannych zostało czterech przechodniów. Z tego względu skrzyżowanie objęto bardzo drobiazgowym audytem bezpieczeństwa sygnalizacji świetlnej, po czym przystąpiono do prac na miejscu.
"W ramach inwestycji wprowadziliśmy korekty na każdym wlocie skrzyżowania. Skręcający w lewo z al. »Solidarności« w kierunku ul. Leszno oraz z ul. Okopowej w kierunku ul. Żelaznej mają teraz do tego osobne pasy w miejscu dotychczasowych do skrętu i jazdy prosto. Ponadto na tarczy skrzyżowania umieściliśmy nowe oznakowanie poziome, które prowadzi kierowców przez skrzyżowanie. W przypadku drugiej ze wspomnianych relacji, dzięki rezygnacji z możliwości jazdy prosto ze skrajnego lewego pasa, mogliśmy powiększyć azyl na przejściu między torowiskiem a południowo-zachodnim narożnikiem skrzyżowania" - przekazali drogowcy.
Dodatkowo azyl powiększono także na przejściu między torami wzdłuż al. "Solidarności" i północno-wschodnim narożnikiem Kercelaka, co uczyniono poprzez zwężenie jezdni o dotychczasowy pas do skrętu. Kierowcy nie mogą już skręcić z tego wlotu w lewo - jeżdżą tylko prosto. Wcześniej mają jednak możliwość odbicia w ul. Leszno i zjechania z niej w ul. Okopową. W lewo nie mogą już również skręcić jadący ul. Okopową od strony ul. Grzybowskiej - zamiast tego są kierowani do skrzyżowania z ul. Leszno, gdzie mają możliwość zawrócenia i skręcenia w al. "Solidarności".
Zmiany pojawiły się także na samej ul. Leszno - kierowcy jadący od strony ul. Młynarskiej mogą z prawego pasa jedynie skręcić w prawo, w ul. Okopową. Poza tym za skrzyżowaniem w stronę ul. Żelaznej na al. "Solidarności" skrócony został prawoskręt w drogę serwisową, co umożliwiło utworzenie zatoki autobusowej.
Teraz doraźne zmiany, docelowo gruntowna przebudowa
"Zmiany w organizacji ruchu na rondzie Kercelak wprowadziliśmy w ramach modernizacji sygnalizacji na skrzyżowaniu. Ta również dobiegła już końca. Na skrzyżowaniu ruchem kierują zmodernizowane sygnalizatory, dzięki czemu nie powinno już dochodzić do częstych awarii. Wdrożone zostały również nowe programy sygnalizacji. To głównie mniejsze zmiany dostosowujące skrzyżowanie do nowej sytuacji. Poprawkę przeszedł na przykład program sygnalizacji na przejściu przez torowisko i południową jezdnię al. »Solidarności« po zachodniej stronie skrzyżowania. Sygnalizacja pracuje tam teraz równolegle. Zmniejsza to ryzyko pozostania na niewielkim azylu między dwoma torami tramwajowymi" - przekazali przedstawiciele ZDM Warszawa.
Jak jednocześnie dodali, to jeszcze nie koniec zmian planowanych na skrzyżowaniu, gdyż docelowo wymaga ono gruntownej przebudowy. Aby móc się go podjąć, potrzebne są jednak wystarczające nakłady finansowe oraz odpowiednie przygotowanie. Na razie drogowcy zdecydowali się więc na doraźne, względnie niskokosztowe rozwiązanie.
Archiwalne zdjęcia z budowy drugiej linii warszawskiego metra - zobacz:
