Koniec kiosków RUCH-u 31.12.2024
Charakterystyczne zielone kioski z szyldem RUCH wkrótce znikną z ulic Warszawy i innych polskich miast. Według informacji od samych kioskarzy, firma zdecydowała się zamknąć swoje punkty sprzedaży w formie ulicznych kiosków.
- Wygaszają kioski sukcesywnie, miesiąc po miesiącu - mówi z żalem kioskarka z punktu zlokalizowanego w ścisłym centrum Warszawy - do końca tego roku mają zostać zlikwidowane wszystkie. Wyprzedajemy więc wszystko co mamy dosłownie za grosze - dodaje.
Sklepowe witryny świecą pustkami, zostało niewiele czasopism, na podłodze leżą zapakowane worki z niesprzedanym towarem, w powietrzu czuć smutny koniec pięknej historii.
- Napisali pismo, że tylko do końca roku punkt będzie działał. Potem koniec - potwierdza pracownica innego kiosku, również zlokalizowanego w warszawskim śródmieściu, a więc teoretycznie w świetnym punkcie sprzedażowym.
Kioski RUCH na tle historii
Zwróciliśmy się do RUCH S.A. z zapytaniem, ale do dziś nie uzyskaliśmy odpowiedzi w sprawie planów likwidacyjnych. Wiadomo jednak, że od lat firma jest w potężnym kryzysie związanym związanym ze spadkiem czytelnictwa prasy drukowanej, co jest z kolei skutkiem dominacji Internetu w przekazie medialnym oraz wersji elektronicznych dotychczasowej prasy papierowej. To zaś przełożyło się na wzrost cen tytułów prasowych, które jeszcze bardziej osłabiły tę branżę.
Tym samym na naszych oczach kończy się prawdziwa epoka. Kioski RUCH-u były nieodłączną częścią panoramy polskich ulic od momentu powstania firmy w grudniu 1918 roku, przez czasy II RP, PRL, ale też w latach III RP.
Pierwszy kiosk został otwarty tuż po zakończeniu zaborów - w styczniu 1919 na peronie Dworca Głównego (Wiedeńskiego) w Warszawie. W 1935 r. RUCH stał się jedynym kolporterem ogólnopolskim, posiadając 700 punktów sprzedaży - w tym słynne już kioski.
Również w okresie PRL przedsiębiorstwo było monopolistą w kolportażu prasy w skali kraju. Jeszcze w 1998 roku w całym kraju działało 31 313 kiosków. Dopiero rozwój wirtualnej sieci i wzrost dostępu do niej w latach 2000. rozpoczął powolny upadek tej ikonicznej marki. Swoje zrobiła też nieudana prywatyzacja przeprowadzona w 2010 roku.
Jeszcze w 2020 roku PKN Orlen podjął się próby reanimacji marki i przejął ją, a w 2021 roku uruchomił nowy format sprzedaży „ORLEN w ruchu”. Miała to być rozbudowana forma dotychczasowych kiosków, pełniąca rolę naturalnej konkurencji dla sklepów sieci Żabka i Carrefour Express. Ta zmiana nie poprawiła jednak kondycji finansowej spółki - jak 22 października podał sam koncern inwestycje w Ruch i Polska Press przyniosły Grupie Orlen dotychczas 275 mln zł strat.
Wreszcie z końcem kwietnia 2024 roku Ruch zrezygnował z dostarczania prasy do punktów sprzedaży, uzasadniając tę decyzję czynnikami ekonomicznymi.
Dziś w Warszawie pozostało już tylko około 30 kiosków. Po 31 grudnia 2024 roku staną się już tylko wspomnieniem dawnych czasów - epoki prasy drukowanej.
Kioski RUCH-u na ulicach Warszawy w ostatnich tygodniach przed zamknięciem: