W katastrofie lotniczej zginął ceniony pilot
Do tragicznego wypadku doszło 28 sierpnia podczas lotu treningowego, który był częścią przygotowań do pokazów Air Show Radom 2025. Informację o wypadku samolotu F-16 potwierdził wkrótce po zdarzeniu minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak. Niedługo później Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych wydało oficjalny komunikat.
- Z przykrością informujemy, że w trakcie treningu przygotowawczego do pokazów Air Show Radom 2025 doszło do wypadku lotniczego z udziałem samolotu F‑16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Pilot nie przeżył. Osoby postronne nie zostały poszkodowane. Na miejscu natychmiast podjęto działania ratownicze - napisano w oświadczeniu.
Jak ustalił "Super Express", za sterami maszyny siedział major Maciej "Slab" Krakowian.
Polecany artykuł:
Ostatni wywiad majora Macieja "Slab" Krakowiana
Major Maciej „Slab” Krakowian był postacią dobrze znaną w środowisku lotniczym. Jako członek elitarnej eskadry pokazowej Tiger Demo Team, należał do grona najlepszych polskich pilotów. Jak przypomina Portal Obronny, jego profesjonalizm i zaangażowanie można było zobaczyć w jednym z odcinków serii „Pajączkowska do wojska”, zrealizowanym w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach pod Poznaniem. To właśnie tam, w sercu polskiego lotnictwa bojowego, mjr Krakowian opowiadał o tym, co jest fundamentem w jego zawodzie.
Jak podkreślał, sama nauka, choć wymagająca, to nie wszystko.
- Latać można nauczyć każdego. Oczywiście mówimy bardziej o lotnictwie cywilnym. Jeżeli chodzi o lotnictwo bojowe, do tego wszystkiego, czyli do zdolności manualnych, całej teorii, którą można czasami wykuć na pamięć, dochodzi najważniejsze - pasja. Pasja, determinacja i marzenia, które jesteśmy w 100% zdeterminowani, żeby zrealizować - mówił major.
W rozmowie przybliżył również specyfikę myśliwca F-16, który od blisko dwóch dekad stanowi trzon Sił Powietrznych RP. Wyjaśnił, że wszechstronność tej maszyny polega na jej zdolności do błyskawicznej transformacji z samolotu szkolnego w pełnoprawną jednostkę bojową.
- To, że ta skorupa wygląda tak samo od 50 lat, nie znaczy, że serce się nie zmieniło. Zmieniły się i silniki i cała awionika, więc samolot, o którym powiedzmy, rozmawialiśmy 30 lat temu, a aktualny samolot, to są dwie zupełnie inne maszyny na dobrą sprawę - podkreślał.
Mjr Krakowian opowiedział również o najważniejszych elementach ubioru pilota, prędkości osiąganej przez myśliwce F-16 oraz o występujących przeciążeniach podczas katapultowania się z pokładu samolotu.
Cały materiał z wizyty Karoliny Pajączkowskiej w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego można obejrzeć poniżej:

Polecany artykuł: