Nowa trasa tramwajowa to element magistrali tramwajowej Wola – Wilanów, nowej 20-km trasy tramwajowej przez Dworzec Zachodni, Ochotę i Mokotów. Tramwaje Warszawskie rozpoczęły już budowę na jej innym odcinku, na ulicach Goworka, Spacerowej, Belwederskiej i Jana III Sobieskiego.
Nowa linia tramwajowa
W ramach budowy tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego zaplanowano przebudowę istniejących torów na ul. Banacha, przebudowę pętli tramwajowej, a także przebudowę torów na ul. Rakowieckiej. Łącznie trzeba będzie zbudować około 1,5 km nowych torów i przebudować 1,5 km istniejących. Przewidziano nowe przystanki przy skrzyżowaniu ul. Banacha z ul. Żwirki i Wigury. Zamówienie jest podzielone na trzy fazy.
Pierwsza będzie polegała na przygotowaniu dokumentacji środowiskowej. Kolejne to opracowanie projektu budowlanego. Ostatni to wsparcie techniczne na etapie postępowania przetargowego na roboty budowlane i nadzór podczas samej inwestycji. Wykonawca będzie musiał też uzyskać wszelkie decyzje administracyjne, umożliwiające rozpoczęcie i realizacje robót budowlanych. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej. Wstępny plan zakłada budowę tej trasy do 2029 roku. Wykonawcą będzie firma Databout. Umowa opiewa na kwotę 4 mln zł brutto.
Tramwajowe inwestycje w stolicy
Zamówienie dokumentacji na tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego to tylko część programu inwestycji tramwajowych dla Warszawy. Ruszyła już budowa tramwaju do Wilanowa. Nowa trasa w 2024 roku pozowali na dojazd do centrum z tej dzielnicy w 25 minut. Podpisano także umowę na studium techniczne potrzebne do budowy tramwaju na ul. Modlińskiej. Prowadzone są również zaawansowane prace związane z budową tramwaju na ul. Kasprzaka. Po nowych torach, na części trasy tramwaje pojadą już jesienią.
Z kolei w ubiegłym roku ruszył tramwaj do Winnicy na Białołęce. Kolejne wozy z nowo zamówionych tramwajów Hyundai już wożą warszawiaków, 32 z nich już dostarczono do Warszawy. Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych, między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów. Przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027. Trwa również pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i w al. Wilanowskiej.
ZOBACZ TAKŻE
- Nowe stacje metra w Śródmieściu: kosztowały 7 mln zł, mogą nie powstać
- Osiem lat bez Sali Kongresowej. Chcą kończyć remont za setki milionów
- Wisła wysycha. Poziom wody w Warszawie spadł do 28 cm