Wizualizacje linii kolejowej Łódź-CPK-Warszawa. Pojedziemy nią w 40 minut
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci Kolei Dużych Prędkości. Jej ukończenie planowane jest na 2032 rok, czyli razem z oddaniem do użytku nowego lotniska.
Tę trasę najszybsze pociągi pokonają w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.
Obecnie trwa projektowanie 140-kilometrowej linii, która połączy stolicę nie tylko z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ale również z najbliższym dużym miastem, czyli Łodzią. Każdym odcinkiem trasy zajmuje się inne konsorcjum i biuro projektowe.
Ostatnio spółka CPK zaprezentowała pierwsze wizualizacje przedstawiające, to jak będzie wyglądała nowa trasa na różnych jej odcinkach. Dzięki temu zobaczyliśmy m.in. budynek obsługi tunelu, który ma powstać pod warszawską Wolą. Obiekt ma mieć ok. 10 kilometrów długości.
Tunel pod Odolanami został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy i - jak informuje spółka - będzie to najdłuższa, ale niejedyna tego rodzaju inwestycja na tej trasie. Póki co nie ma jednak doprecyzowania, gdzie powstaną pozostałe.
W tunelu ma być regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych pomiędzy dwoma nitkami w odstępach nie większych niż 500 m. Spełnia to rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia również wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych.
Więcej o budowie CPK przeczytasz w tym artykule.
Kiedy rozpoczęcie prac na trasie Łódź-CPK-Warszawa?
Na wizualizacjach widać także bazę utrzymania trasy kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku.
Wszystkie budynki cechuje duży udział roślinności w ich bryłach i bezpośredniej okolicy - pojawią się m.in. drzewa i nasadzenia traw.
Rozpoczęcie prac budowlanych linii kolejowej nr 85 planowane jest na II połowę 2026 roku. W grudniu 2023 i styczniu 2024 wydano już stosowne decyzje środowiskowe dla warszawskiego i łódzkiego odcinka szlaku.
Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i ma zostać ukończony w 2035 roku.
Zobacz wizualizacje nowej trasy kolejowej:
