Urzędnicy pomogą sanepidowi
Warszawscy urzędnicy pomogą pracownikom sanepidu. Do wolontariatu zgłosiło się około 40 osób. - Pomoc wolontariuszy będzie polegać na kontakcie telefonicznym z osobami, które podlegają kwarantannie i przygotowywaniu dokumentacji potrzebnej do skierowania na kwarantannę. Wolontariusze otrzymają od pracodawcy telefon służbowy i komputer, a pracę będą wykonywać zdalnie, bez konieczności wizyty w sanepidzie. Każdy z wolontariuszy zadeklarował pracę w wymiarze 2-3 godzin w ciągu tygodnia plus dodatkowo w weekendy - informuje ratusz.
Czytaj także: Kwarantanna Narodowa od 14.11.2020? Premier poinformował o planach rządu
Porozumienie potrwa do końca roku. Właśnie odbywają się szkolenia wolontariuszy. - Zakładane są im konta z dostępem do systemów informatycznych inspekcji sanitarnej i podpisywane są indywidualne porozumienia pomiędzy Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną a wolontariuszami - informuje ratusz.
Szkolenia online dla seniorów
To nie jedyne działanie wolontariuszy-pracowników UM w czasie pandemii COVID-19. Wcześniej zostały przeprowadzone warsztaty on-line dla osób po 60. roku życia. Łącznie wzięło w nich udział aż 127 seniorów. Kolejnym działaniem wspierającym seniorów w trakcie pandemii była akcja szycia maseczek ochronnych przez pracowników-wolontariuszy w urzędach dzielnic.
Czytaj także: Paweł Rabiej jednak zostaje w ratuszu? Wiemy, czym będzie się zajmował
Współpraca międzysektorowa
W okresie letnim przy współpracy z Fundacją Citi Handlowy im. Kronenberga sadziliśmy kwiaty w donicach dla domów pomocy społecznej i remontowaliśmy ławki ogrodowe. Działania te były prowadzone na świeżym powietrzu przy zachowaniu wymaganych środków ostrożności. Dodatkowo wolontariusze Urzędu m.st. Warszawy wraz z wolontariuszami Citi sprzątali tereny prawej strony Wisły oraz wyposażyli parki dzielnicowe w karmniki dla ptaków.
Jedyny taki program w Polsce
Program Wolontariatu Pracowniczego w Urzędzie m.st. Warszawy powstał z inicjatywy pracowników w 2017 r. i zakłada różne możliwości angażowania pracowników i wspierania ich działań przez pracodawcę. Główną formą Programu jest konkurs pomysłów na akcje wolontariackie, w którym pracownicy-wolontariusze zgłaszają swoje propozycje działań. Pozostałe działania wolontariackie organizuje pracodawca z własnej inicjatywy.
W 2017 r. zorganizowano 12 akcji z inicjatywy pracodawcy oraz 5 projektów z inicjatywy pracowników, rok później - 23 akcje i 10 projektów, a w 2019 r. - 27 akcji i 16 projektów. Dotychczas w Programie wzięło udział 489 pracowników-wolontariuszy. Aktywność wolontariacka odbywa się poza godzinami pracy.
Urząd m.st. Warszawy jest jedyną instytucją publiczną w Polsce z tak kompleksowo przygotowanym i realizowanym programem wolontariatu pracowniczego. Jego zasady zostały określone w Zarządzeniu nr 560/2017 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 21 marca 2017 r.