Nowa zajezdnia tramwajowa w Warszawie - Annopol
29 października 2024 roku ma szansę złotymi zgłoskami zapisać się w historii stołecznego transportu publicznego i Tramwajów Warszawskich. Tego dnia ruszył bowiem długo oczekiwany tramwaj do Wilanowa, ale nie tylko. Nieco w cieniu tej inwestycji rozpoczęła swoją działalność nowa zajezdnia tramwajowa na komunikacyjnej mapie stolicy.
Punktualnie o godzinie 4.06 pierwszy tramwaj linii 4 wyjechał z nowej zajezdni Annopol zlokalizowanej na Białołęce. Tym samym stała się ona piątą zajezdnią tramwajową w mieście. Poza nią działają jeszcze tego typu obiekty na Woli, Mokotowie, Pradze i Żoliborzu. Jej powstanie związane jest między innymi z gwałtownym rozwojem Białołęki, która staje się nową "sypialnią" miasta (według najnowszych danych to już druga największa dzielnica Warszawy). Co za tym idzie pilnie potrzebuje dalszego rozwoju komunikacji miejskiej i infrastruktury.
Zajezdnia Annopol - fakty i liczby
Nowa zajezdnia znajduje się na Annopolu w rejonie ulic: Annopol, Inowłodzkiej i Pawła Włodkowica. Jej budowa trwała od 2022 roku. Koszt wyniósł 716 mln zł.
– Jak na razie rozpoczynamy działanie nowej bazy od stacjonowania 25 tramwajów linowych, które będą obsługiwały linie nr 1, 3, 4 oraz 25. W kolejnych tygodniach będziemy zwiększać liczbę wozów i czynności obsługowych – mówi rzecznik spółki, Witold Urbanowicz.
Docelowo zajezdnia ma mieścić ponad 150 tramwajów, ale póki co nie wiadomo, kiedy osiągnie ona taką, pełną przepustowość. Póki co celem jest ulokowanie w niej około 114 pojazdów. Będą one przede wszystkim obsługiwać prawą stronę Wisły, ale nie tylko.
Nowa zajezdnia tramwajowa w Warszawie. Zobacz zdjęcia: