Wielkie zmiany w okolicy kładki nad Wisłą. Powstanie winda i taras widokowy

2025-12-01 14:09

Rozstrzygnięto konkurs na koncepcję przebudowy ulicy Karowej w Śródmieściu. Zwycięski projekt pracowni RS Architektura Krajobrazu zakłada budowę łagodnych, szerokich schodów oraz windy, które pozwolą komfortowo pokonać stromą skarpę warszawską. To kluczowa zmiana, która ułatwi komunikację między Powiślem a Traktem Królewskim.

Znamy zwycięski projekt. Co powstanie na nowej Karowej?

Miasto Stołeczne Warszawa ogłosiło wyniki konkursu na nową koncepcję ulicy Karowej i wiaduktu im. Stanisława Markiewicza. Obecne ukształtowanie tego terenu znacznie utrudnia bezpieczne poruszanie się pieszych i rowerzystów, którzy chcą dostać się z Powiśla na górny taras Skarpy. Zwycięski projekt ma to zmienić i uatrakcyjnić połączenie mostu pieszo-rowerowego z Krakowskim Przedmieściem.

– To kontynuacja zapowiadanych przeze mnie zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy i zszywania miejskich centrów aktywności po obu stronach Wisły. Przebudowujemy ulicę Okrzei. [...] Teraz czas na połączenie Traktu Królewskiego z Wisłą. To kolejny krok ku bardziej dostępnej Warszawie – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Koncepcja pracowni RS Architektura Krajobrazu tworzy spójną wizję ulicy Karowej jako otwartego połączenia widokowego z Wisłą. Głównym wyzwaniem było pogodzenie wymogów konserwatorskich z potrzebami mieszkańców.

Projektanci zaproponowali szerokie, łagodne schody, które będą służyć nie tylko komunikacji, ale staną się też miejscem odpoczynku. Wzdłuż ich osi popłynie niewielki ciek wodny, a na spocznikach pojawią się ławki z widokiem na rzekę. Kluczowym elementem będzie winda, która zapewni dostęp dla osób z ograniczeniami ruchowymi, rodziców z wózkami oraz rowerzystów. Będzie ona obsługiwać trzy poziomy, w tym pośredni na wysokości wiaduktu Markiewicza.

Wraz z windą przewidziano specjalną platformę widokową z rozległą panoramą sięgającą mostu pieszo-rowerowego i Pragi po drugiej stronie Wisły. 

Co ważne, projekt w pełni respektuje wytyczne konserwatorskie, zachowując historyczny nasyp wiaduktu. Zgodnie z planem zakłada się zachowanie niemal wszystkich istniejących drzew oraz nasadzenie około 200 nowych.

Ile projektów i nagród w konkursie? Kto wygrał?

Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem. W pierwszym etapie wpłynęło 14 prac, z których sąd konkursowy wybrał pięć najlepszych. Ostatecznie przyznano trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia.

I nagroda (100 tys. zł): RS Architektura Krajobrazu Dorota RudawaII nagroda (80 tys. zł): Małgorzata Zmysłowska i Franciszek Ryczer ArchitektIII nagroda (50 tys. zł): EMA Studio Sp. z o.o.

Zwycięska pracownia zostanie zaproszona do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, aby zrealizować swoją wizję. Wszystkie nagrodzone prace można oglądać na wystawie pokonkursowej w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego do 19 grudnia.

Ulica Karowa po nowemu - nadchodzi wielka przebudowa. Zobacz wizualizacje zwycięskiego projektu: 

To najlepsza i najbardziej kontrowersyjna inwestycja w Warszawie? Kładka rowerowa nad Wisłą ma już rok!