obwodnica

i

Autor: GDDKiA / materiały prasowe, Materiały prasowe

Inwestycje

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Są nowe informacje ws. inwestycji

2025-06-25 14:49

W środę, 25 czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o ogłoszeniu przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17. Długo wyczekiwany odcinek o długości ok. 14 km umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego. Jak dziś wygląda harmonogram inwestycji?

Inwestycja ze skomplikowaną historią

Historia planowanej budowy ostatniej części Wschodniej Obwodnicy Warszawy ciągnie się od lat. W połowie 2015 r. do stołecznej RDOŚ trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17, tj. Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (pierwotnie Zakręt). "W maju 2017 r. GDOŚ, po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w listopadzie 2017 r. wydał decyzje środowiskowe dla S17 Drewnica - Ząbki, a w grudniu 2018 r. dla Ząbki - Warszawa Wschód. W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Następnie decyzje GDOŚ zostały zaskarżone, co doprowadziło do postępowań w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Procedury związane z odcinkiem Ząbki - Warszawa Wschód zakończono, czego nie udało się uczynić względem odcinka Drewnica - Ząbki. "Na wyrok WSA wpłynęła skarga kasacyjna. GDDKiA wysłała odpowiedź na nią do sądu, wskazując jednocześnie, że złożyliśmy pismo o wycofanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i umorzenie postępowania w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź" - dodali przedstawiciele GDDKiA.

To oczywiście nie koniec - na początku 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ dot. uchylenia decyzji RDOŚ w Białymstoku, a także umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. W marcu 2025 r. GDOŚ uchylił decyzję środowiskową i umorzył postępowanie. "Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód, czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW" - podkreśliła GDDKiA.

Jak dodali przedstawiciele Dyrekcji, dla odcinka Drewnica - Ząbki pod koniec 2024 r. NSA uchylił wyrok WSA z 2023 r. Sprawa została skierowana do ponownego rozpatrzenia. W marcu 2025 r. WSA oddalił skargi na decyzję GDOŚ z 2021 r. Niedługo później GDOŚ przekazał do RDOŚ w Warszawie sprawę wycofania wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej oraz umorzenia postępowania, co jest zgodne z wyrokiem WSA.

Wschodnia Obwodnica Warszawy - GDDKiA ogłasza ważny przetarg. Kiedy inwestycja powinna być gotowa?

Jako że sytuacja prawna inwestycji stała się niezwykle skomplikowana, GDDKiA wycofała oba wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej. W czerwcu 2025 r. Dyrekcja ogłosiła przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Wybrany wykonawca zajmie się analizą możliwych wariantów przebiegu nowej trasy z naciskiem na rozwiązania tunelowe. "Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy" - podkreślili przedstawiciele GDDKiA.

Jak dodali, w trakcie planowanych prac odbędą się spotkania informacyjne z zainteresowanymi, którzy będą mogli zgłosić swoje rozwiązania i wnioski. Gdy analiza będzie gotowa, do RDOŚ w Warszawie trafi nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Na jej podstawie wybrany zostanie optymalny wariant, do którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Następnie powstanie projekt budowlany i uzyskana zostanie decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po tym etapie ostatecznie ruszą prace w terenie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, realizacja przypadnie na lata 2032-2035.

Przypomnijmy, że obecnie kierowcy mogą korzystać z 68 km trasy w ramach Warszawskiego Węzła Drogowego. Do jego domknięcia brakuje jeszcze ok. 14 km drogi od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód.

GDDKiA mapka

i

Autor: GDDKiA

Prace na drogach w Warszawie (lato 2025) - zobacz zdjęcia:

Plac Centralny w Warszawie gotowy
Warszawa Radio ESKA Google News