Spis treści
- Warszawskie Badanie Ruchu 2025 - na czym polega?
- W jakim celu prowadzone jest Warszawskie Badanie Ruchu?
Warszawskie Badanie Ruchu 2025 - na czym polega?
Badanie rusza ze swoją wiosenną edycją, w której ankieterzy będą pytać warszawiaków o ich nawyki transportowe. Jesienią władze Warszawy zorganizowały edycję badania dla mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Dzięki temu poznano zwyczaje przemieszczania się aż 19 tysięcy osób z 52 gmin. Teraz przyszła kolej na samą stolicę.
- Chcemy dowiedzieć się jak, dokąd i czym przemieszczają się mieszkańcy metropolii warszawskiej oraz jakie natężenie ruchu występuje w kluczowych punktach sieci transportowej. Te informacje umożliwią nam zaplanowanie optymalnych rozwiązań transportowych na przyszłość - przekazali koordynatorzy projektu z Wydziału Polityki Mobilności Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju m.st. Warszawy.
Ankieterzy będą odwiedzać losowo wybrane lokale mieszkalne na terenie Warszawy od środy do soboty. Przepytają oni 20 tysięcy osób o podróże, które odbyli poprzedniego dnia (lub w czwartek, jeśli wywiad odbędzie się w sobotę). Pojawią się pytania m.in. o kluczowe dla badania informacje na temat gospodarstwa domowego: o cele podróży, wykorzystane środki transportu, godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży. Ankieterzy będą rozmawiać ze wszystkimi mieszkańcami gospodarstwa domowego, którzy ukończyli 6 lat. Warto jednak pamiętać, że to badanie jest dobrowolne i anonimowe.
Jak rozpoznać takiego ankietera? Gdy przyjdzie do domu, powinien mieć ze sobą identyfikator z imieniem i nazwiskiem. Będzie miał ze sobą także list intencyjny podpisany przez Sekretarza m. st. Warszawy. Badanie będzie trwać od 5 marca do 30 kwietnia tego roku.
W jakim celu prowadzone jest Warszawskie Badanie Ruchu?
Ostatnie tego typu badania władze Warszawy zrobiły w 2015 roku, a więc 10 lat temu. Dzięki nim będzie można sporządzić matematyczny model ruchu, który będzie pomocny m.in. w przygotowaniu rozwiązań transportowych w razie objazdów. Wizyty ankieterów w domach warszawiaków to nie jedyny element Warszawskiego Badania Ruchu. Eksperci zbiorą również dane z parkingów Park and Ride na terenie stolicy. Tam też przeprowadzą ankiety z wybranymi osobami. Oprócz tego badacze zmierzą ruch samochodowy i liczbę osób w komunikacji miejskiej.
Pomiary ruchu będą prowadzone także w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych i na wybranych osiedlach mieszkaniowych. Całość pozwoli stwierdzić m.in., jakie trasy planowanych linii tramwajowych będą najlepsze. Ponadto, będzie widać, gdzie kierowcy najchętniej kierują się na objazdy w przypadku zamknięcia danej drogi. Badanie będzie kosztować miasto łącznie ponad 8 milionów złotych.
"Zielony" skwer na Ursynowie - zobacz zdjęcia: