CPK ogłasza nowy przetarg. "Idziemy za ciosem"

2025-10-27 18:52

Jest przetarg na projektowanie i budowę tunelu i stacji kolejowej pod Lotniskiem CPK - przekazali w komunikacie z poniedziałku, 27 października przedstawiciele spółki. Jak dodali, podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na początek 2027 r. Kiedy, zgodnie z bieżącymi założeniami, miałyby zakończyć się wspomniane prace?

CPK ogłasza nowy przetarg - powstaną tunel i stacja kolejowa pod lotniskiem

Spółka przekazała, że całość prac w ramach przetargu została podzielona na dwie części. W pierwszym etapie postępowania podmioty złożą wnioski o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego, czyli właściwego etapu dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.

- Po uruchomieniu przetargu na budowę terminala idziemy za ciosem i ogłaszamy kolejny duży przetarg na tunel i dworzec kolejowy pod lotniskiem. Szukamy wykonawcy, który już realizował inwestycje infrastrukturalne w Polsce, szczególnie roboty tunelowe, gwarantującego swoim doświadczeniem najwyższy poziom wykonanych prac - powiedział Maciej Lasek, Pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Spółka podkreśliła natomiast, że tunel pod lotniskiem CPK będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m sześc.) od takich obiektów jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m sześc.) i tunele drogowe na S3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m sześc.) czy na Zakopiance (600 tys. m sześc.). "Jego całkowita długość to około 6 km, będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi" - dodała.

W obiekcie przebiegną linie kolejowe nr 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się sześć torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do sześciu torów. "Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy" - poinformowała spółka.

Kryteriami oceny ofert w postępowaniu będą cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu oraz zawarcie umów planowane jest w I kwartale 2027 r., a finał prac na 2031 r.

CPK - co powstanie w ramach inwestycji?

Przypomnijmy, że w ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Tak naprawdę wyglądają tereny, na których powstanie CPK. Część budynków już zburzono
Warszawa Radio ESKA Google News
Sedno sprawy
A. MARCHEWSKA: Rząd PiS był PROROSYJSKI. Zbudujemy CPK. SEDNO SPRAWY