Utrudnienia na moście w Płocku (6.02.2025)
W wydanym w poniedziałek komunikacie płocki samorząd podał, że tamtejszy Miejski Zarząd Dróg wyraził zgodę na czasowe wyłączenie z ruchu pojazdów mostu Legionów Piłsudskiego w godz. od 2 do 4 w nocy 6 lutego "celem wykonania pomiarów geodezyjnych".
Jak zaznaczył płocki Urząd Miasta, wykonawca pomiarów geodezyjnych we własnym zakresie zabezpieczy zamknięcie mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę i umieści informację na dojazdach do przeprawy na ul. Kolejowej, przy rondzie inż. Jana Marka Lajourdie na lewym brzegu rzeki oraz na ul. Mostowej, w prawobrzeżnej części miasta. "Prosimy o stosowanie się do czasowej organizacji ruchu" - zaapelował samorząd.
Na czas zamknięcia przejazdu przez most Legionów Piłsudskiego dostępny będzie objazd dla ruchu samochodowego drogowym mostem Solidarności.
Utrudnienia na moście w Płocku - jakie prace będą prowadzone?
Pomiary geodezyjne na moście drogowo-kolejowym w Płocku wykona specjalistyczny podmiot w ramach prac zleconych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w Warszawie do projektu modernizacji podstawowej osnowy wysokościowej w północnej części Polski.
Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta powiedział w poniedziałek, że w czasie pomiarów geodezyjnych, oprócz ruchu samochodowego, na moście Legionów Piłsudskiego nie będzie też możliwy ruch pociągów. - Tego typu prace pomiarowe muszą być prowadzone, gdy obiekt jest absolutnie statyczny. Most po prostu nie może drgać pod wpływem przejeżdżających pojazdów. Stąd konieczność czasowego zamknięcia ruchu - wyjaśnił.
Most Legionów Piłsudskiego, łączący dwie części Płocka przedzielone Wisłą, został wybudowany w latach 1937-1938. To jedna z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji nie tylko w Polsce, ale także w skali Europy, bo różnica w wysokości przyczółków po obu stronach rzeki wynosi ponad 10 metrów.
Budowa płockiego mostu drogowo-kolejowego była jedną z największych tego typu inwestycji w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Podczas wznoszenia przeprawy pobito ówczesny europejski rekord opuszczania kesonu, osiągając głębokość 28,8 metra.
W czasie II wojny światowej przeprawa była dwukrotnie zniszczona - we wrześniu 1939 r. i w styczniu 1945 r. Po odbudowie most został ponownie otwarty w maju 1950 r. Od tego czasu był on kilkukrotnie remontowany, m.in. po powodzi zimą 1982 r., gdy osunął się nasyp ziemny lewego przyczółka przeprawy, co spowodowało wykolejenie pociągu osobowego. Rannych zostało wtedy 105 pasażerów. Ruch na moście przywrócono na przełomie lutego i marca 1982 r.
Ostatni remont mostu odbył się w 2019 r. - trwał trzy miesiące, do końca września, a koszt inwestycji wyniósł ponad 8,5 mln zł, z czego prawie 4,5 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków pochodzących z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury. Prace polegały m.in. na oczyszczeniu podpór, renowacji łożysk i wymianie dylatacji oraz nawierzchni asfaltowej wraz z izolacją i odnowieniu balustrad.
Przez most Legionów Piłsudskiego przebiega jedyne połączenie kolejowe z Płocka w kierunku zachodnim, z którego korzystają pociągi pasażerskie oraz towarowe, w tym przewożące towary z i do zakładu głównego Orlenu, np. produkty paliwowe.
Nowe przejście przez tory na Pradze już otwarte - zobacz zdjęcia: