Groźny incydent przed wypadkiem F-16 w Radomiu? Pomyłka kontrolera i niebezpieczna bliskość maszyn

2025-08-30 10:52

Podczas ostatnich prób do Air Show w Radomiu miało dojść do groźnej sytuacji w powietrzu. Z opublikowanych przez TVN24 nagrań łączności wynika, że myśliwiec majora Macieja „Slaba” Krakowiana znalazł się bardzo blisko samolotu szkolno-bojowego FA-50. Kontroler ruchu lotniczego mylił rozmówców i przekazywał błędne informacje pilotom.

Katastrofa F-16 w Radomiu przed Air Show

i

Autor: PAP/Paweł Supernak/ PAP
  • Podczas prób do Air Show w Radomiu miało dojść do niebezpiecznego zbliżenia myśliwca F-16 i samolotu szkolno-bojowego FA-50.
  • Nagrania TVN24 ujawniają, że kontroler ruchu lotniczego mylił rozmówców i przekazywał pilotom błędne informacje, prowadząc do chaosu w komunikacji.
  • Incydent ten, w którym F-16 pytał o ruch, a kontroler mylił maszyny, nastąpił tuż przed katastrofą F-16 w Radomiu, w której zginął pilot.
  • Więcej informacji znajdziesz na eska.pl

Korespondencja i zamieszanie na częstotliwości

TVN24 podaje, że w nagraniach pojawiają się kryptonimy: „Tiger01/Tiger1” (pilot F-16), „Tower” (kontroler) oraz „Eagle01” (pilot FA-50). Zasadą jest wywołanie adresata przed komunikatem, jednak w tym przypadku doszło do nieporozumień — nieprawidłowo prowadzili łączność zarówno kontroler, jak i pilot.

F-16 w holdingu, FA-50 przechodzi niżej

Po dolocie do Radomia pilot F-16 otrzymał polecenie, by nie wznosić się powyżej poziomu lotu 120 (ok. 12 tys. stóp) i oczekiwał w tzw. holdingu. W pewnym momencie zgłosił, że FA-50 przeciął poziom lotu 100 w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Kontroler odpowiadał wówczas komunikatami przeznaczonymi dla FA-50.

- Wieża, czy wiesz, że FA-50 przeciął poziom lotu 100 obok mnie? - zapytał major Krakowian. Kontroler nie odpowiedział na pytanie, za to przekazał informacje przeznaczone dla FA-50: - Orzeł01, potwierdzam, jest F-16 w holdingu na poziomie lotu 120.

Pilot F-16 podniesionym tonem ponowił zgłoszenie o bliskim przelocie FA-50 i dodał, że nie słyszał żadnej wcześniejszej korespondencji z tym samolotem.

„To F-16 pyta o ruch” — pilot prostuje kontrolera

W kolejnej wymianie pilot F-16 poprosił o stuprocentowe potwierdzenie, że w rejonie nie ma innego ruchu. Kontroler odparł, że „jedyny ruch to wy, a F-16 jest na FL120” — co wskazuje na pomylenie maszyn. Major Krakowian wyprowadził kontrolera z błędu słowami: „To F-16 pyta o ruch”, po czym ponownie zasygnalizował bliski przelot FA-50. Chwilę później kontroler odesłał FA-50 do innego rejonu i potwierdził „czystą” przestrzeń dla F-16.

Katastrofa F-16 w Radomiu

Katastrofa F-16 w Radomiu miała miejsce przed Międzynarodowymi Pokazami Lotniczymi Air Show 2025. Zginął w niej jeden z najbardziej doświadczonych polskich pilotów major Maciej "Slab" Krakowian. W wyniki zdarzenia pokazy lotnicze zostały odwołane. Lotnisko Warszawa-Radom pozostanie zamknięte co najmniej do wtorku. Sprawą zajmuje się prokuratora oraz Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

Źródło: TVN24

Warszawa Radio ESKA Google News
Katastrofa samolotu w Radomiu