Inflacja w Polsce
– PanParagon to w dużym skrócie aplikacja do wyszukiwania promocji w gazetkach i przechowywania paragonów. Anonimowe dane jakie wpływają do naszego systemu dają nam solidną podstawę do wielu analiz w zakresie zachowań konsumenckich, cen produktów czy realnej inflacji. Liczne informacje o ekstremalnie wysokich cenach za papier toaletowy skłoniły nas do sprawdzenia faktycznych kwot znajdujących się na paragonach. W analizie uwzględniliśmy też ręczniki papierowe oraz chusteczki higieniczne – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Aby badanie przedstawiało wzrost cen w każdej kategorii produktów wyodrębniliśmy najpopularniejsze marki na polskim rynku i określiliśmy konkretną liczbę sztuk w opakowaniu – dodaje.
Eksperci porównali ceny od 1 stycznia do 9 marca w latach 2021, 2022 i 2023. Papier toaletowy, ręczniki papierowe czy chusteczki higieniczne - który z badanych produktów podrożał najmocniej w ciągu ostatnich dwóch lat?
Wzrost cen papieru toaletowego
Autorzy badania największy skok odnotowali w przypadku papieru toaletowego. 12 rolek tego produktu w 2021 roku kosztowało średnio 9 zł 87 gr. Rok później cena papieru tej samej marki wzrosła do około 11 zł 57 gr. Największy wzrost kosztów przyniósł jednak 2023 rok. Średnia cena za 12 rolek papieru toaletowego wynosiła 17 zł 45 gr. W porównaniu z poprzednim rokiem to wzrost o 50,8 proc., natomiast w dwa lata produkt ten podrożał aż o 76,8 proc.
Chusteczki i ręczniki papierowe – cena mocno w górę
Znacznie droższe są również inne papierowe akcesoria domowe. Opakowanie z dwoma rolkami ręczników papierowych w 2021 kosztowało ok. 6 zł 35 gr. W tym roku za ten sam produkt przyszło nam zapłacić średnio 9 zł 83 gr. W dwa lata kwota na paragonach wzrosła więc średnio o 54,8 proc.
Jeszcze większe podwyżki widoczne są w przypadku chusteczek higienicznych. Opakowanie 120 szt. trójwarstwowych chusteczek w kartonowym pudełku podrożało w ciągu dwóch lat o 62,66 proc.
Szczegóły dotyczące cen poszczególnych produktów znajdują się w poniższej tabeli.
Dlaczego produkty papierowe tak drastycznie podrożały w ciągu zaledwie dwóch lat? – Czynników nakładających na znaczący wzrost cen papieru toaletowego, ręczników papierowych czy chusteczek higienicznych jest wiele. Braki celulozy na rynku światowym z powodu pandemii i wojny w Ukrainie wpłynęły na jej koszty. Dodatkowo produkcja tego typu artykułów pochłania dużo energii elektrycznej, ciepła i wody, które w ostatnich latach znacznie zdrożały. Dodatkowo masowe wykupywanie deficytowych produktów jedynie nakręca spiralę rosnących cen. Warto więc na zakupach zachować zdrowy rozsądek, by nie windować i tak wszędzie rosnących kosztów życia – wyjaśnia Antonina Grzelak.