Spis treści
- Tramwaj z Wilanowa dojedzie na Dworzec Zachodni
- Pod parkiem Pięciu Sióstr wykopią tunel
- Tramwaj na Dworzec Zachodni. Ile będzie kosztował?
Tramwaj z Wilanowa dojedzie na Dworzec Zachodni
"Tramwaj z Wilanowa dojedzie aż na Dworzec Zachodni. Właśnie dzisiaj podpisuję umowę na budowę odcinka pomiędzy ulicą Grójecką a Dworcem Zachodnim. Te prace potrwają ok. 26 miesięcy. Jest szansa, że w roku 2026 roku warszawiacy będą mogli pojechać tym tramwajem" - powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Inwestycja ma już pozwolenie na budowę i wkrótce mają ruszyć prace. Cała trasa będzie miała długość 1,6 km i zacznie się pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Korzystać mają z niej mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic, w przyszłości będzie ona częścią magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Pod parkiem Pięciu Sióstr wykopią tunel
"To bardzo ważny i nowoczesny odcinek. Część tego tramwaju będzie w tunelu. Odzwierciedlamy te zachodnie trendy, gdzie część linii chowamy pod ziemią. Oczywiście ta linia będzie przyspieszać możliwość komunikacji z Dworcem Zachodnim. Liczymy na to, że będzie mogła obsługiwać milion pasażerów" - powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy
Ważną częścią inwestycji będzie budowa 500-metrowego tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z niego ma znajdować się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości dawnej szkoły kolejowej. Dalej trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej. Tam znajdzie się węzeł rozjazdowy, który pozwoli pojazdom pojechać do centrum, Okęcia lub do pętli Banacha. W ramach inwestycji powstanie także podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe.
Tramwaj na Dworzec Zachodni. Ile będzie kosztował?
Jak zapowiadają tramwajarze, sam podziemny przystanek będzie podobny do stacji metra. Będzie miał jednak niższe perony, gdyż podłoga tramwajów jest niżej niż metra. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą na poziomie -2, blisko peronów WKD. Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, by przesiąść się z pociągu do tramwaju. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.