Bus pasy są stałym elementem miejskiego krajobrazu. Te elementy jezdni powstały po to, by usprawnić transport publiczny. Bardzo często jednak, zwłaszcza w godzinach szczytu, znajdują się na nich pojazdy, które nie powinny się w ten sposób poruszać. Policja postanowiła raz na zawsze rozwiać wątpliwości i wytłumaczyć - kto może jeździć bus pasem?
Kto może jeździć bus pasem?
Autobusy komunikacji miejskiej na co dzień przewożą pasażerów, a o tym, jak bardzo jest to odpowiedzialna i pełna potencjalnych niebezpieczeństw praca, krążą już legendy. Takie sytuacje, jak ta z udziałem pana Mariusza, doskonale to obrazują. Dobrze byłoby, gdyby w obliczu tych wszystkich wyzwań przynajmniej miejskie przejazdy nie były dla kierowców zbyt męczące.
Czytaj także: Dlaczego w Warszawie brakuje kierowców? "Duża odpowiedzialność, kiepskie zarobki"
Właśnie dlatego w przestrzeni miejskiej powstały bus pasy. Ich główną rolą było ułatwienie przejazdów środków komunikacji miejskiej i umożliwienie im płynnej jazdy. Przepisy jasno pokazują, kto konkretnie może z tego pasa jezdni korzystać. Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji zwracają uwagę na wszystkie wykroczenia, w tym również na poruszanie się pojazdów nieuprawnionych po pasach „BUS”. Lepiej uniknąć spotkania z nimi w okolicznościach wskazujących na łamanie obowiązujących przepisów.
Obecnie w Warszawie po buspasach mogą poruszać się wyłącznie autobusy, taksówki, służby miejskie i przewóz osób niepełnosprawnych. Dodatkowo na takich ulicach jak Radzymińska i Trasa Łazienkowska po buspasach mogą poruszać się motocykliści i pojazdy elektryczne.
Nie wszyscy stosują się do przepisów
Aby ułatwić kierowcom autobusów przejazd przez skrzyżowanie, oprócz znaków informujących, że autobus może poruszać się danym pasem ruchu, ustawiono znaki pionowe F - 10 i wymalowano oznakowanie poziome P – 8. Jeżeli na znaku F - 10 pod symbolem strzałki kierunkowej na wprost widnieje napis „BUS” lub inny, oznacza to również, że powyższym pasem mogą na wprost przez skrzyżowanie przejechać UPRAWNIONE POJAZDY. Pozostali kierujący powinni jechać zgodnie ze wskazanym strzałką kierunkiem.
Niestety, niedawno kamery nieoznakowanym radiowozie policjantów warszawskiej „drogówki” zarejestrowały kolejną sytuację, w której ktoś nie przestrzega przepisów. Przedstawiamy ją w filmie poniżej.
Warto stosować się do obowiązujących przepisów, bowiem osoby, które jeżdżą bus pasem, chociaż nie są do tego uprawnione, mogą otrzymać nałożyć mandat w wysokości 250 złotych i 5 punktów za niestosowanie się do znaku F-10 „kierunki na pasach ruchu” lub F-11. Zaś za niestosowanie się do znaku P-22 „BUS” grozi kierowcom mandat w wysokości 100 złotych i 1 punkt karny.
Czytaj także: Duża inwestycja miejska. Warszawa kupi 12 autobusów elektrycznych