Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreślił, że planując dalszy rozwój portu Modlin uważa, że to połączenie kolejowe jest niezbędne. "Zabezpieczymy też rezerwę terenu na wyjście dalej tej linii kolejowej w kierunku Płocka" - dodał.
Zaznaczył, że połączenie kolejowe lotniska Okęcie z lotniskiem w Modlinie, spowoduje, że to ostatnie lotnisko będzie mogło w ciągu kilku kolejnych lat rozwinąć swoją działalność, poprzez budowę drugiego pasa, budowę nowego terminala, co zresztą jest zawarte w planie rozwoju tego lotniska.
PKP PLK wybrały projektanta linii kolejowej do lotniska w Modlinie
20 lipca 2016 r. samorząd województwa mazowieckiego zawarł porozumienie z PKP PLK w sprawie budowy odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Lotniska w Modlinie wraz z budową stacji. Realizacja inwestycji jest po stronie kolejarzy, natomiast samorząd województwa zadeklarował chęć współpracy i pokrycie kosztów m.in. etapu przedprojektowego inwestycji – opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji i wykupu gruntów. Zobowiązał się również do sfinansowania etapu realizacyjnego w przypadku braku środków z UE.
W budżecie województwa mazowieckiego zostały zarezerwowane środki na realizację tego przedsięwzięcia. Na 2024 rok zapisano na ten cel 11,3 mln zł, a na 2025 rok – 10,8 mln zł (w tym 9 mln zł na dokumentację projektowo-kosztorysową i 9 mln zł na wykup gruntów).
W poniedziałek, 6 listopada kolejarze wybrali najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym na opracowanie dokumentacji projektowej, którą złożyło konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i YLE Inżynierowie. Wartość oferty to 4,87 mln zł.
Linia kolejowa do Modlina - kiedy powstanie?
Projekt będzie obejmował budowę nowej, dwutorowej linii kolejowej od stacji Modlin do Lotniska w Modlinie. Jej długość to ok. 5,8 km. Planowana jest także budowa stacji kolejowej w okolicach istniejącego ronda. Wariant zakłada wykonanie dwóch torów z peronem o długość 200 m. Konieczna będzie również rozbudowa istniejącej stacji kolejowej Modlin o kolejny tor i peron o długości 200 m. W ramach prac przewidziano też budowę wiaduktu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 62 nad nową linią kolejową, budowę wiaduktu drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 2413W i wiaduktu drogowego w ciągu drogi do obsługi lotniska.
Jedyne takie centrum VR w Polsce powstaje w Warszawie. Zobacz zdjęcia