Wykluczenie transportowe to coś, czego doświadczają w szczególności mieszkańcy i mieszkanki mniejszych miejscowości. Im dalej od dużych aglomeracji, tym trudniej o transport, a cięcia kursów dodatkowo pogarszają sytuację. Wydawać by się mogło, że problem w mniejszym stopniu dotyczy bogatych województw. Niestety nie jest to prawda. Udowadnia to interaktywna mapa, którą dla Mazowsza przygotowali aktywiści z Miasto Jest Nasze. Według twórców, na Mazowszu występują duże nierówności w dostępie do transportu publicznego, co widać nawet wówczas, gdy liczbę kursów zestawi się z liczbą mieszkańców konkretnej gminy. Dodatkowym potwierdzeniem jest raport z badania socjologicznego prowadzonego w trzech miejscowościach na Mazowszu: Żurominie, Ostrowi Mazowieckiej i Tczowie.
Polecany artykuł:
Mapa wykluczenia transportowego na Mazowszu
Aktywiści stworzyli mapę uwzględniając między innymi dostępność komunikacji zbiorowej, kolei, czy przystanków.
Analizując mapę należy mieć na uwadze liczbę mieszkańców w danej gminie. Ze strony MJN dowiadujemy się, jak powstała mapa:
Interaktywną mapę wykluczenia transportowego oraz uzupełniający ją raport z badań znajdziecie tutaj.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres online@grupazpr.pl. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!
Powyższe mapy zostały sporządzone na podstawie informacji na temat tras autobusowych i kolejowych zebranych z internetu. Uwzględniają również trasy w obrębie sąsiadujących województw, które przechodziły przez województwo mazowieckie. Bazowa warstwa mapy pokazuje poziom zagrożenia wykluczeniem transportowym: przedstawia ofertę transportową (liczbę tras i połączeń) w przeliczeniu na liczbę mieszkańców danej gminy. Dodatkowe warstwy pokazują ich warianty funkcjonujące w ciągu tygodnia, w soboty, niedziele i święta oraz poza dniami nauki szkolnej, czyli w wakacje. Dla każdej z nich zapisano godziny odjazdów z pierwszego przystanku, na podstawie których obliczono liczbę kursów w każdej z gmin. Dane przedstawiają stan na dzień 15 maja 2021 roku. Uwzględniają wszystkie funkcjonujące w tym czasie trasy, również te tymczasowo wyłączone z powodu pandemii covid-19.