Metro w Warszawie wśród najlepszych
Opisywane zestawienie za 2024 rok zostało opublikowane pod koniec września przez firmę Bounce. W przydzielaniu punktów wzięto pod uwagę szereg czynników, tj.: liczbę stacji, całkowitą długość siatki metra, roczną liczbę pasażerów, średnią ocenę w Google, odsetek ocen w Google poniżej dwóch gwiazdek, odsetek ocen w Google powyżej czterech gwiazdek oraz odsetek pozytywnych i negatywnych reakcji online na wiadomości o każdym z systemów metra.
Jak w zestawieniu poradziła sobie Warszawa? Tutejsze metro zajęło piąte miejsce na 19 badanych miast. Polską stolicę wyprzedziły jedynie Oslo, Sofia, Ateny oraz Madryt. Za Warszawą uplasowały się natomiast m.in. Londyn, Rzym, Paryż czy Berlin.
Twórcy rankingu podkreślili, że stacje metra w polskiej stolicy mają najwyższą średnią ocenę Google. Jednocześnie zaznaczyli, że choć warszawska podziemna kolejka jest jedną z najkrótszych, obsługuje ogromne grupy pasażerów, "co pokazuje, że jest istotną częścią lokalnej infrastruktury".
Czytaj również: PKP zapowiada wielkie inwestycje. Na których liniach będą prowadzone prace?
Metro w Warszawie - prace w 2024 r. i plany na przyszłość
Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, jak ważną częścią siatki komunikacyjnej w Warszawie jest metro. Od 2019 r. powstało więc łącznie 11 nowych stacji, a wkrótce przybędą kolejne trzy na M2. Do 2050 r. w stolicy powinno działać aż pięć linii, dzięki którym metro będzie dostępne w 17 z 18 dzielnic.
Co w kontekście rozwoju podziemnej kolejki działo się w 2024 r.? Prace skupiły się przede wszystkim na realizowaniu kolejnych etapów budowy bemowskiego odcinka linii M2. "Trwa drążenie tuneli na trasie trzech ostatnich stacji (Lazurowa, Chrzanów i Karolin) oraz stacji techniczno-postojowej Karolin, gdzie trwają również intensywne prace przy infrastrukturze naziemnej. Pierwsze pociągi metra powinny kursować do i z Karolina już w 2026 roku. Po zakończeniu prac podróżni będą mogli korzystać w Warszawie z 42 stacji, a długość metra w stolicy wynosić będzie prawie 44 km" - podkreślił ratusz.
Urzędnicy dodali również, że niezmiennie trwają prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra, biegnącego planowo od PGE Narodowego do stacji Gocław. Na nowej, 8-kilometrowej trasie znaleźć ma się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku.
"Powstaje również koncepcja przebiegu linii M4. Będzie mieć długość aż 26 km z 23 stacjami na trasie i połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów" - dodał ratusz.
Odmieniona ulica Chmielna w Warszawie - zobacz zdjęcia: