Nowe stacje linii M1 Plac Konstytucji i Muranów
Wiemy już, jak mogą wyglądać dwie brakujące stacje linii M1 Plac Konstytucji i Muranów. Minimalistyczne pawilony nawiązują architekturą do otaczającej zabudowy z lat 50., natomiast wyróżnikiem stacji będą neony z nazwami stacji umieszczone w pawilonach i na ścianach zatorowych.
Stacja A12 Plac Konstytucji o długości 150,0 m i szerokości 23,0 m została usytuowana pod ul. Marszałkowską, pomiędzy ul. Koszykową i ul. Wilczą. Projektowana jest jako stacja dwukondygnacyjna z dwoma rzędami słupów. Wysokość hali peronowej wynosić będzie 3,5 m, zaś kondygnacji górnej, przeznaczonej na halę odpraw oraz pomieszczenia techniczne 3,0 m.
- Jak najmniejsze utrudnienia w trakcie budowy nowych stacji metra
Stacja A12 Plac Konstytucji i wentylatornie szlakowe B12 i B13 są projektowane jako obiekty do wykonania na istniejących i eksploatowanych tunelach linii M1. Projektanci starają się tak wyznaczyć etapowanie prac, by w czasie realizacji zachować możliwości prowadzenia przejazdów eksploatacyjnych na I linii metra po jednym torze. To samo dotyczy również ciągów komunikacyjnych na powierzchni – tramwajów i ruchu samochodowego, dla których utrzymana ma być przejezdność na wszystkich etapach budowy.
Dla stacji A16 Muranów, projektowanej pod ul. Andersa, na północ od skrzyżowania z ul. Anielewicza, przewiduje się analogiczne rozwiązania w zakresie technologii i etapowania budowy oraz sposobów minimalizowania oddziaływania na otoczenie.
- Budowa po pół stacji?
Przygotowane założenia architektoniczne zakładają, aby przed przystąpieniem do budowy stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów rozbudować układ torowy oraz system sterowania ruchem. Taka przebudowa jest konieczna, gdyż obecnie zainstalowany na linii M1 system starowania ruchem pociągów nie pozwala na prowadzenie zorganizowanego ruchu po jednym torze szlakowym w obu kierunkach.
Projektanci zakładają, że proces budowy będzie przebiegał etapami. Na torze wyłączonym z ruchu będzie odbywała się budowa części stacji i wentylatorni, w tym czasie ruch będzie prowadzony na drugim torze. Po zakończeniu realizacji kluczowych elementów prac konstrukcyjnych proces technologiczny będzie przenoszony. W praktyce oznacza to, że stacje będą budowane po połowie. Wstępny harmonogram zakłada budowę stacji w czasie 38 miesięcy.
- Kiedy ruszy budowa nowych stacji metra M1?
Obecnie Biuro Projektów „Metroprojekt” realizuje prace projektowe - opracowuje m. in. Projekty budowlane oraz Program Funkcjonalno-Użytkowy, jak również uzyskuje decyzje administracyjne, m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej niezbędne do złożenia wniosków o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla przedmiotowych stacji metra.
Z uwagi na przedłużającą się procedurę administracyjną w zakresie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w sierpniu br. został podpisany aneks terminowy wydłużający m. in. termin uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę do dnia 20.12.2023 r.
Polecany artykuł: