Warszawa nocą

i

Autor: ARTUR HOJNY / SE Warszawa

nowe dane

Mieszkańcy tych dzielnic Warszawy najczęściej zamawiają jedzenie nocą. Raport Food Trendów 2023/24

Jak wynika z najnowszego Raportu Food Trendów 2023/24, który co roku przygotowuje platforma Pyszne.pl, Warszawa pozostaje miastem z największą liczbą zamówień w Polsce. Najpopularniejszym daniem, które zamawiają mieszkańcy stolicy, jest kebab. Największą popularnością cieszy się kuchnia włoska, a królem polskich dań jest kotlet schabowy. Co ciekawe, najwięcej zamówień, zarówno w tygodniu, jak i w weekendy składają mieszkańcy Wawra i Mokotowa. Z kolei najwięcej zamówień nocą jest realizowanych na Woli, Targówku i Bemowie.

Raport Food Trendów powstał na podstawie zamówień milionów użytkowników Pyszne.pl. To nie tylko ciekawostki ze świata kulinariów, ale również cenne informacje dla właścicieli biznesów gastronomicznych czy ekonomistów.

- Wysoka inflacja i rosnące ceny mają bezpośredni wpływ na wybory kulinarne Polaków – mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl. – Klienci coraz częściej zwracają uwagę na koszt dań i dokładniej analizują oferty restauracji, poszukując ofert szytych na miarę ich kulinarnych potrzeb. To z kolei powoduje, że zarówno nasza platforma, jak i właściciele biznesów gastronomicznych dostosowują się do nowych realiów rynkowych. Konieczne jest zatem stworzenie propozycji kulinarnych, którymi klienci będą mogli się cieszyć bez wyrzutów sumienia. Dotyczy to wszystkich aspektów spożywania posiłku – od jego pozytywnego wpływu na zdrowie, przez ograniczony wpływ na środowisko, po jak najniższy wpływ na portfel klienta.

Jak jadają warszawiacy? Kilka dzielnic wyróżnia się na tle miasta; kebab najpopularniejszy

Warszawa pozostaje miastem z największą liczbą zamówień w Polsce. Najpopularniejszym daniem, które zamawiają mieszkańcy stolicy, jest kebab, na drugim miejscu uplasowała się pizza margherita, a na trzecim zeszłoroczny lider, czyli butter chicken. Największą popularnością cieszy się kuchnia włoska, z polskich dań ulubiony jest kotlet schabowy. Co ciekawe, najwięcej zamówień, zarówno w tygodniu, jak i w weekendy składają mieszkańcy Wawra i Mokotowa. Z kolei najwięcej zamówień nocą jest realizowanych na Woli, Targówku i Bemowie.

Średnia wartość zamówienia na Pyszne.pl w Warszawie wynosi 69,11 zł (w Krakowie: 65,31 zł; w Lublinie: 60,13 zł), średnia cena pizzy to 45,94 zł, a burgera 33,22 zł - drożej jest tylko w Łodzi, odpowiednio 46,41 zł i 34,13 zł.

Autorzy raportu dostrzegają cztery trendy na rynku:

  • Mood food - comfort food, czyli jedzenie, które budzi pozytywne emocje i wspomnienia. Z badania wynika, że najbardziej uszczęśliwiają nas dania tradycyjne: pierogi (42 proc. odpowiedzi) i rosół (40 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się pizza (35 proc.) i sernik (33 proc.). Wielu osób (38 proc.) wskazało owoce i warzywa jako jedzenie, które poprawia nastrój.
  • Zero heroes - świadomość ekologiczna. Klienci chętniej wybierają marki, które ułatwiają dostęp do ekologicznych rozwiązań bez dużych kosztów i wysiłku. Niemal wszyscy (85 proc.) segregują opakowania po jedzeniu.
  • Fuzja kultur - najbardziej uwielbianym połączeniem kulinarnym w Polsce jest kuchnia polsko-włoska, po którą sięga 65 proc. ankietowanych – przykładem dań tej kuchni będzie pizza z oscypkiem i pierogi z ricottą. Na drugim miejscu uplasowała się kuchnia polsko-azjatycka (19 proc.), natomiast trzecie miejsce zajmuje połączenie kuchni indyjskiej i brytyjskiej – 16 proc. Już co piąty ankietowany zastąpił w swoich jadłospisach tradycyjne polskie potrawy alternatywami inspirowanymi inną kuchnią (np. niedzielny ramen zamiast rosołu).
  • Viral na talerzu - Od viralowych przepisów po apetyczne zdjęcia jedzenia: Instagram, Pinterest i TikTok inspirują i w dużej mierze odpowiadają za to, co ląduje na naszych talerzach. Popularne kiedyś książki kucharskie, czasopisma kulinarne i programy telewizyjne o gotowaniu zastąpiliśmy bardziej dynamicznymi formatami cyfrowymi.

Metodologia: Dane dotyczące użytkowników oraz popularności dań i kuchni pochodzą z wewnętrznych statystyk za okres 01.07.2022 - 01.07.2023. Prezentowane w raporcie treści dotyczące polskiego rynku bazują na badaniu przeprowadzonym w dn. 11.09.2023 - 18.09.2023 przez K+ Research by Insight Lab z wykorzystaniem wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-64 lat. Przeprowadzono 1018 wywiadów. Próba miała charakter losowo-kwotowy. Kwoty w badaniu założono na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania respondentów. Globalne trendy opracowała międzynarodowa agencja WGSN: Trend Forecasting & Analytics z siedzibą główną w Londynie.

Warszawa miastem turystycznym, zobacz zdjęcia: 

Czy kebab jest zdrowy?