Nowe lokomotywy i zmodernizowane wagony dla PKP Intercity
Jak poinformowało PKP Intercity, w 2024 r. przewoźnik odebrał łącznie 40 nowych lokomotyw, za których produkcję odpowiedzialna była firma NEWAG S.A. 25 pojazdów o prędkości 160 km/h oraz 15 o prędkości 200 km/h ruszyło już na polskie tory. Do tego spółka przeprowadziła odbiory 77 zmodernizowanych przez H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych oraz PKP Intercity Remtrak wagonów.
"W 15 wagonach COMBO zamontowane zostały automaty vendingowe z ciepłymi i zimnymi napojami oraz przekąskami. Dzięki temu poprawił się komfort podróży pasażerów: nowe lokomotywy są mniej awaryjne, a wagony zostały wyposażone w udogodnienia pozwalające wygodnie spędzić czas w pociągu" - podkreślili przedstawiciele PKP Intercity.
Warto zaznaczyć, że 2025 r. zapowiada się pod kątem odbiorów równie intensywnie. Spółka otrzyma bowiem kolejne 38 nowych lokomotyw o prędkości 160 km/h oraz 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych COMBO. PKP Intercity podkreśliło, że nowe inwestycje oznaczają więcej pociągów, które będą lepiej dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.
Czytaj również: Nowy podziemny parking w centrum Warszawy. Tyle będzie kosztował postój
Miliardy na nowe wagony, lokomotywy, infrastrukturę
Przy okazji podsumowań i nakreślenia planów na bieżący rok przedstawiciele spółki przypomnieli, że w 2024 r. PKP Intercity podpisało z polskimi producentami kontrakty o wartości 11,8 mld zł brutto. "Inwestycje obejmują zamówienie: 300 nowych wagonów w nowoczesnym designie (z możliwością zamówienia dodatkowych 150), 63 lokomotyw wielosystemowych (z możliwością zamówienia dodatkowych 32), 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, modernizację 50 wagonów do podwyższonego standardu wagonów COMBO oraz modernizację 150 wagonów" - wyliczono.
Poza tym obecnie trwa jeszcze dialog konkurencyjny w ramach postępowania przetargowego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zamówienia dodatkowych 30 jednostek. Spółka podkreśliła również swoją chęć rozwoju parku taborowego o pociągi dużych prędkości na 250-300 km/h.
Jeśli zaś chodzi o inwestycje w infrastrukturę, w minionym roku przewoźnik zainwestował w ten segment 148 mln zł netto. W 2025 r. kwota ma wzrosnąć do 292 mln zł netto. Dzięki tym środkom rozbudowane zostaną m.in. bocznice w Białymstoku czy Lublinie. Trwa również procedura wyboru wykonawcy nowej lokomotywowni w Warszawie.
"Warto podkreślić, że w latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje będą skupiać się na dostosowaniu infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru" - dodali przedstawiciele PKP Intercity.
Czytaj również: Nowa obwodnica powstanie w woj. mazowieckim. "Możemy zaczynać budowę"
Nowe wagony w pociągach PKP Intercity - zobacz zdjęcia: