Nowe obwodnice w woj. mazowieckim - lista
W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w całym kraju ma powstać łącznie ok. 820 km dróg. Głównym celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz wyprowadzenie z miast wzmożonego ruchu. Realizacja inwestycji ma też poprawić stan powietrza oraz zmniejszyć poziom hałasu.
Spośród stu nowy obwodnic, dziewięć zaplanowano w woj. mazowieckim. Mowa tu o obwodnicach:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60;
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79;
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60;
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53;
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61;
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63;
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9;
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63;
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
Nowe obwodnice w woj. mazowieckim - kiedy koniec prac? Na jakim etapie są inwestycje?
Obwodnica Ciechanowa jest obecnie na etapie przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. GDDKiA informuje na swojej stronie internetowej, że realizacja w systemie projektuj i buduj przypadnie na lata 2026-2028. Ministerstwo Infrastruktury przekazuje natomiast, że planowana data ogłoszenia przetargu do IV kwartał 2026 r. Nieco inaczej sprawa przedstawiana jest na stronie internetowej samej inwestycji - tam jako okres prac budowlanych wskazano lata 2029-2031. Kierowcy będą więc musieli uzbroić się w cierpliwość.
Znacznie lepiej sytuacja wygląda w przypadku obwodnicy Lipska. Jak wynika z informacji na stronie inwestycji, zaawansowanie robót przekroczyło już 83 proc. Pod koniec lutego GDDKiA przekazała, że trasa zostanie oddana kierowcom jeszcze w tegoroczne wakacje. Termin ten zapewne się przesunie, jednak jest już naprawdę blisko.
Poza tym na początku 2025 r. GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową dla obwodnicy Łącka. Przewiduje się, że lata realizacji przypadną na 2026-2028, jednak w komunikacie z lutego zabrakło konkretów w tej kwestii. Obwodnica Ostrołęki jest na zdecydowanie mniej zaawansowanym etapie. Jednocześnie zaznaczyć należy, że pod koniec lipca 2025 r. władze miasta poinformowały o podpisaniu umowy na realizację własnego zadania pn. "Budowa południowej obwodnicy miasta Ostrołęki wraz z budową obiektu mostowego przez rzekę Narew". Przedsięwzięcie ze współfinansowaniem z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz z Samorządu Województwa Mazowieckiego ma zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy.
Obwodnica Pułtuska jest jedną z dwóch - obok obwodnicy Lipska - inwestycji w realizacji. W lutym 2025 r. GDDKiA informowała, że zaawansowanie robót przekroczyło 59 proc., od tego czasu prace znacznie poszły do przodu. Planowo przedsięwzięcie miało zostać ukończone wiosną, jednak tak się oczywiście nie stało. "W obu przypadkach (Pułtuska i Lipska - red.) w procedowaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin wynikający z umowy może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót" - przekazała na początku roku Dyrekcja. Wiele wskazuje na to, że prace potrwają jeszcze co najmniej rok. O ewentualnych zmianach będziemy oczywiście informować.
Obwodnice Siedlec i Sokołowa Podlaskiego są na wczesnym etapie - trwa przygotowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W teorii dla obu lata realizacji wyznaczono na 2026-2028. Znacznie lepiej sytuacja wygląda w przypadku obwodnic Skaryszewa i Zwolenia. Dla pierwszej z wymienionych wybrano już wykonawcę i - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - kierowcy skorzystają z niej w IV kwartale 2028 r. Dla drugiej GDDKiA uzyskała już natomiast decyzję środowiskową.
Warto zaznaczyć, że w oderwaniu od rządowego programu w woj. mazowieckim realizowana jest również budowa obwodnicy Ciepielowa. W lutym 2025 r. Dyrekcja poinformowała, iż zakończenie prac budowlanych wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie przewidywane jest na 2027 r. Do tego trwa jeszcze budowa obwodnicy Kołbieli, która - zgodnie z informacjami z września 2024 r. - powinna być gotowa w III kwartale 2026 r.
Biorąc pod uwagę inwestycje samorządowe, warto również wspomnieć, iż maju 2025 r. Urząd Marszałkowski WojewództwaMazowieckiego w Warszawie przekazał, że wkrótce rozpoczną się budowa zachodniej obwodnicy Mławy i prace nad projektem obwodnicy Żuromina. Realizacja pierwszej z wymienionych ma potrwać trzy lata, druga zostanie zaprojektowana do II kwartału 2026 r.
Czytaj również: Wschodnia Obwodnica Warszawy. Są nowe informacje ws. inwestycji
Prace na stacji Warszawa Gdańska (lipiec 2025) - zobacz zdjęcia:
