Obecnie sieć parkingów P+R w Warszawie składa się z 17 obiektów, w których skorzystać można z blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla aut i prawie 1000 dla rowerów. Funkcjonuje na nich także 38 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych. Już wkrótce zasób ten ponownie się powiększy.
Nowe parkingi P+R w Warszawie - gdzie dokładnie powstaną? Ile będzie miejsc?
Pierwszy z nowych parkingów powstanie w Rembertowie, przy ul. Cyrulików. Obiekt naziemny pojawi się tam w miejscu, w którym dziś działa już otwarty, bezpłatny parking. Inwestycja zajmie także miejską działkę po północnej stronie ulicy. Kierowcy będą mogli wjechać do P+R od Cyrulików z możliwością wyznaczenia wjazdu również z drogi lokalnej po drugiej stronie terenu, po wybudowaniu jej przez dzielnicę.
"Rembertowski parking pomieści 141 miejsc parkingowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami (sześć miejsc) oraz przeznaczonych do ładowania pojazdów elektrycznych (cztery miejsca), a także ok. 40 zadaszonych miejsc rowerowych ze stanowiskami do ładowania rowerów elektrycznych i prostych napraw jednośladów. Podobnie jak na innych P+R, zastosowane zostaną przyjazne dla środowiska rozwiązania - przepuszczalna nawierzchnia ciągów pieszych i miejsc postojowych, zbiorniki retencyjne dla wód opadowych, instalacja fotowoltaiczna z magazynami energii. W planach są również nasadzenia zieleni" - poinformował ratusz. Lokalizacja obiektu ma umożliwić kierowcom szybką przesiadkę do kolei aglomeracyjnej.
Czytaj również: Kiedy remont Warszawy Wschodniej? Co się zmieni? Inwestycja pochłonie gigantyczne pieniądze
Drugi nowy P+R powstanie jako parking piętrowy przy metrze na Bródnie, u zbiegu ulic Rembielińskiej i Kondratowicza (w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania). W dwóch garażach połączonych podziemnym łącznikiem znajdzie się ok. 475 miejsc dla samochodów oraz 116 miejsc dla rowerów. Opisywany obiekt również ma być przyjazny dla środowiska naturalnego - na części zadaszenia obu budynków planowane jest zasadzenie roślin. Poza tym na dachu budynku A pojawią się panele fotowoltaiczne, a na budynku B powstanie strefa odpoczynku dla mieszkańców.
Nowe parkingi P+R w Warszawie (Bródno, Rembertów) - kiedy powstaną?
Jak podkreślili przedstawiciele ratusza, przygotowania do budowy obu nowych parkingów już trwają. ZTM Warszawa czeka obecnie na oferty w przetargu na przygotowanie dokumentacji potrzebnej do budowy P+R Bródno. Zgodnie z zapowiedziami urzędników obiekt powinien być gotowy pod koniec 2027 r. Jeśli zaś chodzi o parking w Rembertowie, w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg w formule "zaprojektuj i buduj". Choć procedura będzie nieco inna, ta inwestycja również powinna zostać zrealizowana najpóźniej do 2027 r.
"Budowa parkingów przesiadkowych w Rembertowie i na Targówku została zgłoszona - jako już szósty etap rozwoju sieci P+R w Warszawie - do dofinansowania w ramach naboru działania 3.2 »Mobilność miejska w ZIT«, typ projektu: »Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego« Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027 w zakresie Regionu Warszawskiego Stołecznego. Warszawski wniosek został oceniony bardzo wysoko i decyzją zarządu województwa mazowieckiego otrzyma dofinansowanie 39,6 mln zł. To ok. 40 proc. kosztów całego przedsięwzięcia. Reszta będzie pochodziła z miejskiego budżetu" - przekazał ratusz.
Czytaj również: Nowe centrum handlowe powstanie w Warszawie. Tuż obok duży park
Budowa nowego centrum kultury w Ursusie - zobacz zdjęcia:
