Metro w Warszawie z nowymi stacjami - co się dzieje na budowie?
Na budowie nowych stacji na Bemowie niezmiennie pracują tarcze TBM, które drążą tunele w kierunku planowanego przystanku Lazurowa. Jak przekazali przedstawiciele Metra Warszawskiego, "Anna" ułożyła już ponad 1,1 tys. pierścieni obudowujących tunel. "Obecnie tarcza jest już ok. 700 metrów za budowaną stacją Chrzanów, a łącznie wydrążyła ok. 1800 metrów tunelu. Kroku dotrzymuje jej druga tarcza - Krystyna, która ułożyła ponad 750 tubingów i pokonała łączny dystans 1200 metrów" - przekazano w styczniowym komunikacie.
Prace nie skupiają się oczywiście jedynie na drążeniu tuneli. Na stacji Chrzanów powstała już konstrukcja schodów, którymi pasażerowie będą przechodzili z antresoli na zewnątrz stacji. Trwa również betonowanie znajdujących się na podziemnych poziomach słupów oraz ścian wyjść z przystanku.
Czytaj również: Kiedy tramwaje z wysoką podłogą znikną z warszawskich torowisk? Znamy wstępny czas
Konstrukcja stacji Karolin jest już w dużej mierze gotowa. Wciąż prowadzone są jednak prace przy jej części pod pasem drogowym Połczyńskiej oraz w komorze rozjazdów. Na Lazurowej ukończono budowę ścian szczelinowych i płyty dennej. Pod ziemią trwają roboty przy słupach konstrukcyjnych. Jeśli zaś chodzi o STP Karolin, tam prace są już na mocno zaawansowanym etapie. Wykonawca przebudował kolidujący fragment linii wysokiego napięcia, co umożliwi stawianie konstrukcji kolejnych obiektów.
"W niektórych budynkach malowane są już ściany, w innych trwają prace glazurnicze. W przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, nad które będą podjeżdżały pociągi, by pracownicy mogli dokonać ich przeglądu. Widoczna jest już również konstrukcja nastawni, czyli wieży, z której steruje się ruchem pociągów na STP. Z górnych poziomów można zobaczyć teren budowy, w tym tunel, którym pociągi będą wjeżdżać ze stacji techniczno-postojowej na linię M2. Dotychczas na terenie stacji techniczno-postojowej ułożono 30 proc. rozjazdów i 12 proc. torów" - zaznaczyli przedstawiciele Metra Warszawskiego.
Czytaj również: Raj dla rowerzystów powstanie pod Warszawą. W planach nowe ścieżki wokół jeziora
Przypomnijmy, że na nowym odcinku linii M2 na Bemowie znajdą się łącznie trzy stacje - Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin. Za ostatnią z wymienionych budowane jest również zaplecze techniczne, czyli STP Karolin. Zgodnie z zapowiedziami ratusza pierwsi pasażerowie powinni móc skorzystać z nowych stacji w 2026 r.