Z Warszawy

Nowy zabytek w Warszawie. Zespół budowlany dawnej FSO trafił do rejestru

2024-11-14 20:00

Historyczny zespół budowlany dawnej Fabryki Samochodów Osobowych (FSO) trafił do rejestru zabytków nieruchomych. Decyzją mazowieckiego konserwatora wpisem objęte zostały brama główna FSO wraz z ogrodzeniem (trzy przęsła), budynek dyrekcji, hala kolebkowa, części hali spawalni, części hali tłoczni wraz z rampą wjazdową oraz główne ciągi komunikacyjne i teren położony przy ul. Jagiellońskiej w Warszawie.

Historyczny zespół budowlany dawnej FSO wpisany do rejestru zabytków

"Objęty wpisem zespół zaprojektowany został w kilku etapach. Najstarszym budynkiem wchodzącym w jego skład jest hala kolebkowa (1949-1953), wpisana do rejestru zabytków decyzją nr 77/2024. Do końca lat 50. XX w. wzniesiono zabudowę obejmującą kilkanaście budynków o zróżnicowanym przeznaczeniu - administracyjnym, produkcyjnym, gospodarczym, technicznym i specjalnym" - przekazał Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Jej pozostałością są obiekty stanowiące przedmiotowy zespół budowlany: budynek dyrekcji przy ul. Jagiellońskiej 88, brama główna, części hali spawalni przy ul. Jagiellońskiej 88C. Drugi etap budowy zakładu przypada na lata 70. XX w. - z tego czasu pochodzi budynek biurowy, którego część stanowi zachodnie skrzydło budynku dyrekcji przy ul. Jagiellońskiej 88, fragment hali przy ul. Jagiellońskiej 88B oraz część hali tłoczni przy ul. Jagiellońskiej 88D wraz z rampą wjazdową, będącą jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów zespołu.

Konserwator zaznaczył, że przedmiotowy zespół budowlany, będący jednocześnie zabytkiem techniki - zakładem przemysłowym - wiąże się z jednym z najważniejszych zakładów produkcji samochodów osobowych w powojennej Polsce.

Fabryka Samochodów Osobowych stanowiła priorytetową inwestycję władz, ujętą w planie sześcioletnim, a jej szybka budowa, skala zakładów i rozplanowanie zespołu, wraz z produkowanymi przez nią pojazdami, stały się wizytówką możliwości produkcyjnych kraju w dziedzinie motoryzacji. FSO jako pierwsza polska fabryka rozpoczęła wielkoprzemysłowe wytwarzanie samochodów oraz zespołów napędowo-jezdnych.

O znaczeniu Fabryki Samochodów Osobowych świadczyły m.in. podjęte przez zespół projektowy próby opracowania pierwszego polskiego samochodu osobowego. Prototypowe egzemplarze Syreny zostały wyprodukowane w FSO w 1953 r. W latach 1951-2002 zakład wyprodukował kilka rodzin pojazdów (M-20 Warszawa, Syrena, Polski Fiat, Polonez).

"Ponadto działalność FSO wiąże się z sytuacją polityczną kraju, tworzeniem zrębów samorządu robotniczego i poparciem protestów w październiku 1956 r. Rozpoczęta wówczas współpraca pomiędzy robotnikami a inteligencją miała istotne znaczenie w przypadku późniejszych wydarzeń w marcu 1968 r. oraz grudniu 1970 r." - przypomniał konserwator.

Zaznaczył, że powstanie Fabrycznego Komitet NSZZ "Solidarność" oraz podejmowane akcje protestacyjne przyczyniły się do przemian ustrojowo-politycznych w Polsce. "Objęty wpisem zespół budowlany jest ponadto nośnikiem wartości naukowych. Stanowi cenne źródło informacji na temat powojennego budownictwa przemysłowego, którego różne przykłady zachowały się na terenie objętym ochroną konserwatorską" - podkreślił MWKZ.

Z kolei wartości naukowe zespołu wynikają z warstwy materialnej zachowanej zabudowy, m.in. technologii wykonania, użytych materiałów budowlanych i ich opracowania, jak również rozwiązań technicznych i funkcjonalnych.

"Jednocześnie przedmiotowy zespół związany jest z sylwetkami polskich architektów i stanowi źródło wiedzy na temat działalności projektowej takich postaci jak Zbigniew Ihnatowicz, Jerzy Romański, Wenczesław Poniż, Wacław Zalewski, Jan Abczyński czy Marek Leykam, który był autorem tłoczni uznanej za wybitne osiągnięcie ówczesnego budownictwa przemysłowego w Polsce" - przekazał MWKZ.

Byliśmy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dzieje się!