Pociągi WKD pojadą częściej. Dofinansowanie z KPO

2025-09-17 11:29

Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej mogą spodziewać się znacznej poprawy w funkcjonowaniu Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD). Dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) realizowana jest przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna - Warszawa Śródmieście WKD. Inwestycja ta nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, ale również usprawni zarządzanie ruchem kolejowym i wpłynie na częstotliwość połączeń.

Przystanek kolejowy Warszawa Śródmieście WKD

i

Autor: Adrian Grycuk / Wikipedia/ CC BY-SA 3.0
  • Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) przechodzi gruntowną modernizację dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
  • Projekt obejmuje przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna - Warszawa Śródmieście WKD.
  • Inwestycja ma na celu zwiększenie częstotliwości połączeń, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) przechodzi gruntowną modernizację, która przyniesie wymierne korzyści dla pasażerów. Dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) realizowany jest projekt „Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna - Warszawa Śródmieście WKD”. Umowa z wykonawcą została już podpisana, a w uroczystości wziął udział wiceminister Jan Szyszko.

WKD z dofinansowaniem z KPO

Inwestycje w infrastrukturę kolejową są kluczowe dla rozwoju transportu publicznego i poprawy jakości życia mieszkańców. Projekt przebudowy systemu sterowania ruchem kolejowym na WKD to kolejny krok w kierunku nowoczesnej i efektywnej kolei w aglomeracji warszawskiej.

„Za wielkimi kwotami, tak jak jest w tym przypadku, gdzie dofinansowanie wynosi 30 mln zł, kryje się zwiększenie częstotliwości połączeń, poprawienie bezpieczeństwa i wygody dojazdu do Warszawy. Mówi to więcej niż sama kwota wsparcia dla WKD, która jest podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców z powiatów na zachód od stolicy” – podkreślił wiceminister Jan Szyszko.

Zakres projektu – kompleksowa modernizacja

Projekt obejmuje szereg kluczowych działań, które wpłyną na poprawę funkcjonowania WKD:

  • Rewitalizacja 25 km linii kolejowej: Poprawa stanu technicznego torów to podstawa bezpiecznej i komfortowej jazdy.
  • Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym: Nowoczesne urządzenia to gwarancja niezawodności i minimalizacja ryzyka awarii.
  • Integracja i automatyzacja sterowania: Włączenie posterunku Warszawa Reduta Ordona do systemu zdalnego sterowania z Lokalnym Centrum Sterowania (LCS) Komorów to krok w kierunku centralizacji i optymalizacji zarządzania ruchem.

Korzyści dla pasażerów

Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym przyniesie szereg korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla całego systemu transportowego:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa: Nowoczesne urządzenia i systemy sterowania minimalizują ryzyko wypadków i kolizji.
  • Poprawa niezawodności: Wymiana przestarzałych elementów na trwałe i nowoczesne ograniczy awarie i zakłócenia w ruchu pociągów.
  • Usprawnienie zarządzania ruchem: Integracja systemu z LCS Komorów i centralizacja sterowania umożliwi lepszą organizację i koordynację przejazdów.
  • Optymalizacja kosztów utrzymania: Nowoczesne technologie są mniej awaryjne i łatwiejsze w eksploatacji, co obniża koszty obsługi i wydłuża trwałość infrastruktury.
  • Komfort i wygoda podróżowania: Dzięki modernizacji pasażerowie WKD będą mogli cieszyć się bardziej komfortowym, sprawnym i szybszym dojazdem do stolicy.

Inwestycja w przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym to kolejna inicjatywa WKD dofinansowana z KPO. Wcześniej spółka otrzymała wsparcie na rewitalizację nawierzchni drogi kolejowej. Łącznie w ramach KPO na obydwa projekty WKD uzyska co najmniej 55 mln zł.

„To kolejna inwestycja dofinansowana z KPO, która zrewolucjonizuje warunki realizacji przewozów kolejowych WKD pomiędzy Podkową Leśną i Warszawą” – podkreślają przedstawiciele WKD.

Krajowy Plan Odbudowy – impuls dla kolei

Na projekty kolejowe z KPO przeznaczono ponad 17 mld zł. Środki te zostaną zainwestowane w modernizację i rewitalizację linii kolejowych, instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem i poprawę bezpieczeństwa. Dofinansowany zostanie również zakup zeroemisyjnego taboru oraz infrastruktury intermodalnej, która nie tylko odciąża drogi i obniża koszty transportu, ale również zmniejsza emisję spalin.

Rozbiórka kamienicy przy Grzybowskiej 46:

Pociąg Inter City Adriatic Express wyruszył w swój pierwszy kurs | ESKA